Skönhetsbolaget Foreo har gjort en riktig raketresa. Bolagets tidigare vd i Sverige, Miroslav Slavic, berättade 2019 för Breakit att bolaget gått från ingenting sedan starten i Stockholm 2013 – till en global omsättning på 10 miljarder kronor.
Nu står det klart att grundaren Filip Sedić, lite i det tysta, klivit av som koncern-vd sedan en tid tillbaka och ersatts av Boris Trupčević.
Det framkommer i samband med att Foreo nu tillkännager en ny general manager på den nordiska marknaden. Det är Maria Lundtang, med en bakgrund inom modeindustrin, som kliver på rollen. Hon har tidigare varit vd på bolag som bland annat Amazing Grace Fashion Agency och Hunkydory.
"Med de resultat jag har uppnått och den erfarenhet jag har inom modeindustrin ser jag verkligen fram emot att inta en strategisk roll inom Foreo. Mina huvudsakliga mål är att återigen leda ett team mot målsättning och framgång genom att strukturera och säkerställa den dagliga verksamheten med starkt fokus på att optimera företagets omsättning", säger Maria Lundtang i ett pressmeddelande och fortsätter.
"Vår målsättning är att ta Foreo till nästa nivå och bli ännu mer synliga på våra nordiska marknader genom affärsutveckling samt intensifiering av marknadsföring, försäljning och e-handel."
Grundaren lämnat som vd
I pressmeddelandet framgår det även att bolagets grundare Filip Sedić klivit av som vd i bolaget för att istället bli innovationschef. Ny vd sedan i år är istället Boris Trupčević, som av bolaget själva beskrivs som en medieexpert med över 25 års erfarenhet.
Foreo har idag verksamhet över hela världen med totalt 500 återförsäljare fördelade över 77 länder. De länder som ingår i det nordiska området är Sverige, Norge, Finland, Danmark, Island, Estland, Lettland och Litauen.
Nyfiken på fler snabbväxande e-handelsraketer och deras framgångsrecept? Missa inte Breakits årliga e-handelsevent Retail tech den 25 mars. Skaffa biljett här!