När elsparkcykel-boomen svepte in över Sverige fick Emil Åkesson i uppgift att ratta tyska Circs utrullning i rollen som Nordenchef. Kort därefter, bara ett halvår senare, lämnade han den rollen.
”Det sker en omstrukturering i bolaget och den riktning som man nu tar gör att jag inte passar in i rollen. Det var inte vad jag signade upp mig på när jag tog det här jobbet”, berättar han då.
Kort därefter kom nyheten om att den amerikanska elsparkcykeljätten Bird slukade Circ.
Nu har Emil Åkesson dragit igång en ny satsning – startupen Vetrik som vill digitalisera djurvårdsbranschen. Det handlar bland annat om att ge veterinärer en möjlighet att erbjuda digital vård samt bygga upp en plattform av tjänster för djurägare och professionella inom branschen.
Emil Åkesson berättar att idén uppstod när han slutat på Circ.
”Jag har en passion för djur och ville bli veterinär en gång i tiden. Nu hade jag helt plötsligt tid och möjlighet att göra något jag verkligen trodde på”, berättar Emil Åkesson.
Timingen var också perfekt. Pet-tech och tjänster kopplade till djur, som exempelvis nätveterinärer, har boomat och hajpen blir bara större.
I dag har veterinärjättar som Anicura och Evidensia utvecklat egna nätveterinärer och på marknaden finns även den tungt riskkapitalbackade startupen Firstvet. Kampen om miljarderna på den snabbväxande marknaden kan ni läsa mer om i vår stora kartläggning.
Samtidigt är många veterinärkliniken fortfarande hopplöst odigitaliserade.
”När en bransch är såhär stor, med 220 miljarder dollar i global omsättning, och ännu inte digitaliserats så kommer det att hända”, säger Emil Åkesson.
Med sig på resan har han medgrundarna Pontus Dahlström, Annica Thorberg och Shwan Kareem.
"Många har inte möjlighet att utveckla själva"
Målet med Vetrik är inte att skapa en ny nätveterinär och anställda egna veterinärer. Det handlar istället om att digitalisera fristående veterinärer, kliniker och djursjukhus för att knyta samman dem med kunder. Bolaget har utvecklat en SaaS-plattform där veterinärer kan möta befintliga och nya kunder digitalt i en app.
”Många fristående kliniker har inte haft möjlighet att utveckla digitala lösningar, och i många fall finns det inte ens möjlighet till digitala bokningar. Många veterinärer har sagt att de förlorat kunder med anledning av de andra digitala alternativen”, säger Emil Åkesson.
Emil Åkesson säger att Vetrik bland annat passar bra när när veterinären är långt borta från kunden, eller för att genomföra uppföljningsbesök som inte kräver fysisk närvaro.
Vetrik är uppe och rullar med klinker och veterinärer sedan slutet av förra året och planen är att koppla på fler tjänster och gasa på i mars.
Den långsiktiga planen med Vetrik är att ”bygga en hub för hela djurvärlden”. Plattformen kommer att innehålla lösningar för veterinärer, men även utgöra ett nätverk för djurägare och professionella. Det kommer bland annat att röra sig om en marknadsplats för att sälja produkter och tjänster samt möjlighet för uppfödare att registrera djuren.
”Då kan de registrera all information om djuret digital, allt från vaccinationer till bilder och stamtavlor. Djuret får ett unikt ID i Vetrik som kan kopplas till datapunkter. När uppfödaren säljer djuret kan de sälja genom Vetrik och lämna över all information digitalt”.
Stängt en crowdfundingrunda
Det är gratis att använda och registrera sig på plattformen.
”Vi tjänar pengar när vi lyckas generera någon form av affär. Vid ett veterinärbesök tar vi en viss procent i ersättning, eller en transaktionsavift från marknadsplatsen. Det bygger på att det ska gynna någon, man ska inte betala om man inte själv får en ersättning för det”.
I höstas stängde Vetrik en crowdfunding-runda på 5,3 miljoner kronor.
”Vi tog in väldigt få, men större investerare. Vi har en intressant investerare som heter Lotta Malmborg som startat, drivit och sålt ett djursjukhus innan. Sedan har vi även tagit in Aggregate Media som större ägare”.
Emil Åkesson menar att Vetrik är rätt ensamma på spelplanen när det kommer till att försöka knyta ihop marknaden på det här sättet. Han menar även att branschen, speciellt veterinärsidan, inte varit redo innan.
”Det kräver mycket att vända om en klinik och börja jobba med den här metodiken. Inställningen har också vänt, mycket på grund av corona, när man haft svårt att få in kunder”.
Nu ligger fokus på att skala upp bolaget och släppa fler tjänster. Emil Åkesson kan se vissa likheter i det han gör nu och uppbyggandet av Circ.
”Den stora parallellen med mobility och det här är att det fanns ett uppdämt behov. Det var mycket kritik om att sparkcyklar stod överallt, men kunderna ville ha det. När vi pratar med människor undrar de varför ingen gjort det här innan med djurbranschen och digitaliserat och kopplat samman alla de här parterna”.