Att hitta rätt domännamn för varumärket är viktigt, annars kan du riskera att bli av med en viktig del av varumärkessatsningen. Men det finns i dag över 1 500 olika toppdomäner, så det är inte lätt att veta hur man ska tänka.
Richard Magnusson är nykundsansvarig på Dotkeeper, domänexperten som hjälper företag med allt från administration och förnyelse, till domänköp och strategisk rådgivning i linje med varumärkesstrategi. Han tycker inte att man ska bli alltför ivrig med att köpa på sig många domäner i onödan.
”Jag tycker man ska fokusera på de marknader man är eller vill in på i framtiden. Varje domän i portföljen ska tillföra värde genom att driva trafik eller skydda varumärket” säger han.
Dotkeeper har lösningar så att företag kan bevaka sitt varumärke och få uppdateringar ifall någon agerar på ett domännamn som ligger nära den egna verksamheten.
”Vi rekommenderar monitorering kombinerat med en klar strategi för vilka domäner som man ska äga. Det blir i regel mer kostnadseffektivt än att köpa upp hundratals domäner i förebyggande syfte. Det är också ett bra sätt att motverka den digitala brottsligheten som ökar allt mer, med e-postbedrägerier, phishing och fake news.”
Redo för utlandet
För många företag är det framförallt vid en utlandsexpansion som domänkollen blir extra viktig. Richard Magnusson och hans kollegor har åtskilliga gånger bevittnat entreprenörer som i tv-soffor och pressreleaser pratar om sina planerade utlandsmarknader – utan att ha säkrat de rätta domännamnen.
”Det finns domänpirater som livnär sig på att hinna före, och i vissa regioner kan det vara svårt att få tillgång till domänen igen. Dessutom styrs olika toppdomäner på olika sätt i olika länder – i Norge måste man till exempel ha en lokal verksamhet för att få köpa .no-domäner.”
Det är lätt att tro att en .com-domän räcker globalt. Men landsdomäner kan vara minst lika viktiga på vissa marknader. De tillför ett stort värde såväl strategiskt som ur en säkerhetsaspekt, menar Richard Magnusson.
”Går du in i exempelvis Tyskland eller Australien bör du ha de lokala domänerna på plats, precis som man kan behöva representanter som kan språket. Det finns flera exempel där målgruppen är patriotisk och visar högre förtroende för den lokala toppdomänen, vilket direkt påverkar det genomslag man kan få. På Dotkeeper tar vi gärna rollen som strategisk partner i den här typen av frågor. Den här djungeln är vårt expertområde.”
Vem har lösenordet?
Ett annat vanligt förekommande dilemma när företaget växer är att ingen riktigt vet var domänerna ligger, var inloggningsuppgifterna finns och vem som står som ägare.
”Det är ganska vanligt att domänen registrerats av en person på IT-avdelningen som nu har slutat på sitt jobb, alternativt av en webbyrå eller distributör. Men det är viktigt att se till att företaget står som ägare. En potentiell investerare kan till och med se det som en riskfaktor ifall rättigheterna inte är säkrade,” avslutar Richard Magnusson.