Den svenska e-handeln ökade med 50 procent under december, mätt som årstakt. Det framgår av Postnords rapport E-barometern för julmånaden, en undersökning som genomförts av Kantar Sifo.
Det var betydligt fler personer som valde att e-handla under månaden och dessutom för ett betydligt högre belopp i snitt per person. Totalt e-handlade 85 procent, vilket var oförändrat mot november. Vanligast är att man köper skor och kläder, 47 procent. Dagligvaror ökade dock väsentligt, upp från 12 till 24 procent.
"Dagligvarorna har under hela året varit en av de varukategorier som växt kraftigast på nätet. I december kunde vi se att oron för virussmitta nådde sin topp, vilket innebar att folk stannade hemma och undvek mataffärer såväl som andra affärer", säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, i en kommentar.
"Till det kan man lägga en effekt av att väldigt få lämnade Sverige, vilket annars är relativt sett vanligt under december."