Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Creed Media siktar mot 100 miljoner – Natasha Westlund är nyckeln

Hugo Leprince, Timothy Collins och Natasha Westlund. Foto: Press

Krossade alla målen förra året – nu siktar de ännu högre.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den snabbväxande digitala byrån Creed Media har gjort det till sin specialitet att nå ut till en ung målgrupp i sociala medier. Det handlar alltså om Generation Z, som de också kallas, de som har växt upp efter millennieskiftet. En inriktning som hittills har visat sig vara en riktig guldgruva. 

Under fjolåret omsatte Creed 54 miljoner kronor, berättar medgrundaren Timothy Collins. Det är en ökning med 300 procent jämfört med bolagets första verksamhetsår 2019 då omsättningen låg på 13,7 miljoner. Samtidigt landade resultatet på 5 miljoner kronor.

“Det känns skitroligt att vi slog målen förra året. Från början ville vi slå 30 miljoner men när vi såg att vi låg på den banan höjde vi till 50 miljoner, men vi slog det också. Det var lite otur att valutakursen i USA gick ned annars hade vi nog tagit 60 miljoner”, säger Timothy Collins.

Vill nå 100 miljoner

I år siktar bolaget ännu högre. Målet är en omsättning på 100 miljoner kronor, något som Timothy Collins beskriver som aggressivt men också möjligt att slå. För att nå det målet stärker Creed upp organisationen med Natasha Westlund, tidigare Head of ad sales i Norden på Spotify.

“I år siktar vi fortsatt högt och siktar på tillväxt främst mot varumärken. Det känns så kul att Natasha Westlund valde att komma till oss för att hjälpa oss att bygga den delen av verksamheten. Hon är sjukt erfaren, med bakgrund på både Spotify och TV4 och har också erfarenhet av att bygga upp team. Det är en tung rekrytering som visar vilken satsning vi gör inom det här området.”

Hon blir nyckeln

Natasha Westlund blir bolagets nya Head of brand partnerships och beskrivs som en nyckelrekrytering för att låsa upp den marknad som bolaget har ställt in siktet på. 

“Creed har tagit en mäktig global position med sitt skarpa erbjudande och unika förståelse för de kulturella och sociala trender som driver den unga generationen. Jag ser mycket fram emot att bli en del av deras drivna och kreativa team för att utveckla partnerskapsaffären”, kommenterar Natasha Westlund själv rekryteringen.

Creed Media grundades i slutet av 2018 av Timothy Collins, Hugo Leprince och Eliot Robinson. Idag har bolaget ungefär 30 anställda på huvudkontoret i Stockholm och planen är att växa med ytterligare 10 till 15 personer. 

På Creeds ägarlista finns bland annat Voi-grundaren Fredrik Hjelm.

Läs mer