Sociala medier med ljudet i fokus har hamnat lite i strålkastarljuset det senaste året. Den amerikanska tjänsten Clubhouse började i veckan bli en snackis här i Sverige och globalt har flera aktörer inom området redan lanserat.
Här i Sverige har åtminstone två entreprenörer valt att satsa på ljudet som nästa stora grej, något de kallar för “social podcasting”.
När Johanna Hoof och Leni Andronicos lärde känna varandra satt de ofta och pratade om sina olika idéer runt ljudets möjligheter. Det resulterade i Logcast – något som kan beskrivas som ett nytt poddformat, men kanske ännu mer som ett ljudbaserat socialt nätverk.
“Jag och Leni är kanske lite besatta av ljud. Men jag tror att alla kan hålla med om att ljud har blomstrat under 2020. Det såldes över 100 miljoner Airpods bara i USA förra året. Samtidigt uppger 25-50 procent av befolkningen att de regelbundet lyssnar på poddar och trots detta finns bara knappa 2 miljoner poddar, globalt – anledningen till det tror jag i stort beror på att det fortfarande är en ganska hög tröskel att dela och producera ljud”, säger Johanna Hoof.
Johanna Hoof själv har en bakgrund som PR-chef från IT-konsultbolaget Consid liksom det egna poddbolaget With Hoof. Medgrundaren Leni Andronicos är från Australien och var chef för digitalt innehåll på radiokanalen Souther Cross Austereo, hon har också arbetat för MTV och i Sverige arbetat som konsult för flera tech-startups.
Som Instagram Reels – fast för ljud
Med Logcast vill de två grundarna till att börja med lansera en tjänst som gör det enklare att skapa, hitta och lyssna på kortare ljudklipp, så kallade “loggar”. Bolaget vill också göra det enklare att kommersialisera loggarna genom betalande konsumenter. Man beskriver det som att göra lite vad Instagram Reels har gjort för video jämfört med Youtube.
“Just nu är vi ett ‘less is more’ alternativ till traditionella podcasts. Det ska vara spontant och socialt, vi ser det som nästa generation av podcast”, säger Johanna Hoof och fortsätter.
“Men det som verkligen intresserar oss är att utforska hur ljudteknik kan användas för när vi ska kommunicera med varandra.”
Än så länge är Logcast finansierat av grundarna själva med en mindre investering från Nomad Consulting för att bygga och lansera en första version av appen. Planen är att ta in mer kapital under våren och en första offentlig lansering av appen – just nu krävs en inbjudan för att få skapa innehåll i den stängda betan.
Tror på ljud och röst i framtiden
Leni Andronicos lyfter fram att ljud är någonting som många satsar på globalt och som länge har varit på framväxt. Amazon och Google har satsat på sina olika smarta högtalare och i de mer traditionella berättarformerna växer ljudböcker och vanliga poddar fortfarande kraftigt. Men hon själv tror att vi kommer använda rösten och ljudet mycket mer i framtiden.
“Jag har länge varit intresserad av vad som kommer att vara nästa användargränssnitt för datorer. Min spaning är att det kommer att vara ljud och Airpods. Det som gjorde mig verkligt intresserad av Johannas idé med Logcast var att det kan bli det första sociala nätverket med rösten som styrning”, säger hon.
Under 2021 satsar bolaget på att ha lanserat appen liksom att komma upp i ett större antal användare. Man vill även börja testa produkten på engelskspråkiga marknader.