Sök ikon

Syncc låter dig hänga med dina favoritartister – techprofiler investerar

Synccs medgrundare: Julia Kuisma, Josephine Norvell och Max Werner. Foto: Syncc

Startup-bolaget Syncc låter artister och privatpersoner skapa digitala rum – där de kan lyssna på musik ihop i realtid.
Visionen är att bygga ett slags musikens svar på Instagram.
Nu plockar bolaget in en såddrunda från bland andra grundaren till Soundtrack your brand.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

2015 hade Synccs medgrundare Josephine Norvell praktik i Peking.

Hon hade alltid varit den i kompisgänget som tipsade de andra om musik – så även på distans under tiden i Kina.

“Det var första gången jag kom att tänka på idén, att det vore grymt mycket roligare om vi i realtid kunde lyssna på musiken tillsammans när vi umgicks digitalt”, berättar Josephine Norvell.

Affärsidén låg kvar och gnagde i huvudet när hon kom till Sverige igen.

Men det skulle dröja till november 2019 innan hon gjorde slag i saken. 

Via en community-grupp för Hyper Island-studenter hittade hon medgrundaren Max Werner (CTO), och senare anslöt även Julia Kuisma (Creative Director) till grundarteamet.

Musikens svar på Instagram

Teamet tog fram appen Syncc som smyglanserades i somras.

Produkten är sammankopplad med Spotify och låter användarna skapa rum där de kan lyssna på musik ihop samt kommunicera med varandra.

“Visionärt är Syncc framtidens sätt att lyssna på musik tillsammans, via befintliga streamingtjänster. Vi ser en extremt stark livetrend inom gaming och sociala medier, för den yngre generationen, men inom just musik saknas det en tydlig plattform för liveinteraktion”, säger Josephine Norvell.

Hon säger att artister och skivbolag har blivit förtjusta i tjänsten, eftersom den gör det möjligt att kommunicera direkt med lyssnarna – och öka deras engagemang (och därmed boosta antal streams på Spotify för artisten).

 I och med pandemin har artisterna tyvärr blivit av med sin största intäktskälla

Planen för framtiden är att lägga till stöd för allt fler streamingtjänster, men just nu är det bara Spotify som gäller – och Sverige som testmarknad.

“Vi tror att det finns potential att skapa en helt ny plattform för artister och influencers. Instagram är starkt inom livsstil och mode. Syncc kan bli något motsvarande för artister och spellistkreatörer som influerar och inspirerar sina följare om vad de kan lyssna på”,  säger Syncc-grundaren.

Ska testa affärsmodell

Syncc har sedan starten plockat in strax under 2 miljoner i såddkapital.

Bland investerarna märks Andreas Liffgarden, medgrundare till Soundtrack your brand med en bakgrund på Spotify.

Även Niclas Molinder, grundare till musiktechbolaget Session (tidigare Auddly) har investerat. I Session finns även delägare som Max Martin och Björn Ulvaeus.

Josephine Norvell säger att Syncc i skrivande stund har ett par tusen användare och att fokus 2021 ligger på att öka användarbasen samt testa sin affärsmodell som bygger på en influencermarknadsplats.

“Vi har flera väldigt intressanta samarbeten på gång med artister som kommer dra igång i år. I och med pandemin har artisterna tyvärr blivit av med sin största intäktskälla i form av konserter. Därför är många extremt positiva till att prova nya sätt att nå ut till fansen”, säger hon.

LÄS MER: Historiskt maktskifte på Spotify i Sverige: Rapparna tar över, cashar in – och ratar skivbolagen

Läs mer