Medan butikerna har haft det tungt under corona-pandemin har det varit rusning till e-handeln. Det har avspeglats sig rejält i Svensk Handels Handelsbarometer som mäter framtidstron inom handeln. Där har butikerna länge varit väldigt oerhört pessimistiska medan e-handlarna har sett positivt på framtiden.
Så är det även när januari månads barometerna presenteras men medan index för butikerna ökar något så sjunker faktiskt framtidstron bland e-handlarna.
Framtidsindikatorn för butikerna, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, steg till 78,2 i januari jämfört med 77,7 i december.
"Att vaccinationsarbetet påbörjats inger hopp och bidrar till att fler kan se en tillvaro bortom krisen", säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i en kommentar.
Framtidsindikatorn för e-handeln minskar med 1,9 enheter och landar på index 120,2. Optimismen bland e-handlarna ligger fortsatt avsevärt högre än samma period förra året.