Budbee levererar e-handelspaket hem till dörren och låter kunderna specificera hur de vill ha leveransen via en app.
Under pandemin har e-handeln ökat kraftigt, och flera aktörer slåss om den viktiga så kallade "last mile"-leveransen, alltså sista sträckan hem till konsumenterna. Bland Budbees konkurrenter finns bland annat Airmee och Instabox. Även statliga Postnord är med och slåss om kakan.
Nu stärker Budbee musklerna och plockar in 525 miljoner kronor i en runda som leds av pensionsjätten AMF, enligt ett pressmeddelande.
AMF står för totalt 240 miljoner kronor av investeringen. Övriga 285 miljoner kronor har bolagets befintliga investerare, som Stena Sessan, Kinnevik och H&M Co:lab, gått in med.
Totalt har Budbee tagit in 925 miljoner kronor sedan start. I våras gick Kinnevik in med 106 miljoner kronor i bolaget. Då nådde Budbee en miljardvärdering. I den här rundan har värderingen ökat till 2,7 miljarder kronor – en rejäl ökning på mindre än ett år alltså.
Satsar på fossilfritt
Under 2020 satsade Budbee mycket på fossilfria leveranser. Enligt marknadschefen Simon Strandberg gick bolaget på den svenska marknaden från 10 procent fossilfria leveranser till 97 procent under året.
“Vi har också byggt en ny terminal som vi invigde i augusti, och den har satt ramen för hur vi vill bygga framöver. Den har en solcellspark på taket, kan ladda 60 bilar och är självförsörjande på energi. Vi har också satsat mycket på cykelleveranser”, säger han.
Under coronapandemin har bolaget sett att många äldre har hittat till e-handeln. En annan trend är att allt fler vill ha paketen hemlevererade.
“Även om vi sett en otrolig ökning i e-handeln, så har hemleveranserna ökat tio gånger mer. Folk har ogärna velat lämna sina hem”, säger Simon Strindberg.
Ska expandera utomlands
Pengarna som Budbee nu plockar in ska användas till en internationell expansion samt fortsatt teknikutveckling.
Idag finns Budbee i Sverige, Nederländerna, Danmark och Finland. Enligt bolaget har ökade andelen leveranser med 200 procent jämfört med 2019.
Under 2019 ökade bolaget omsättningen kraftigt, från 56 till 155 miljoner kronor. Bolaget gjorde en förlust på 66 miljoner kronor.
Budbee har ännu inte stängt sitt bokslut för 2020, men redan före sommaren hade omsättningen passerat helåret 2019.
“Det var ett väldigt speciellt år av förklarliga skäl, men på helheten gick 2020 väldigt bra, det var också ett år då vi inte lanserade i några nya länder utan expanderade inom befintliga marknader, vilket visade sig vara ett bra drag”, säger Simon Strindberg.