Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Musti group satsar på nätveterinärer – planerar lansering i Sverige

David Rönnberg är koncernchef på Mustigroup. Istock/ Pressbild

“Det här är en av många tjänster som är viktiga och som vi vill utvidga.”

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Finska Musti group är en storspelare inom handeln med husdjursprodukter, med varumärken som Arken Zoo, Vetzoo och Djurkompaniet och omkring 290 butiker i Finland, Sverige och Norge. Nu lanserar bolaget även en satsning på digital vård för husdjur.

Finland är först ut i satsningen och Mustis vd David Rönnberg berättar att tjänsten lanseras tillsammans med en redan etablerad veterinärskedja i landet. Vilken är ännu inte kommunicerat. 

“De står för plattformen och veterinärerna men erbjuds under vårt namn och med våra kunder. Det är i grunden en liknande setup som de flesta på marknaden har och ger oss möjlighet att erbjuda den här tilläggstjänsten till våra kunder”, säger han.

Musti hade tidigare svenska riskkapitalbolaget EQT som ägare, men är sedan ungefär ett år tillbaka noterat på Helsingforsbörsen. Sedan noteringen i februari har kursen mer än fördubblats och står i skrivande stund på 24,58 euro.

David Rönnberg har tidigare talat om vikten av att erbjuda ett ekosystem av produkter och tjänster till bolagets kunder. Där just veterinärstjänster varit en av de produkter som saknats. 

“Det här är en av många tjänster som är viktiga och som vi vill utvidga. Om man ska skaffa exempelvis en hundvalp, så ska vi kunna erbjuda alla delar som man behöver under resan från planering och framåt.”

Breakit har nyligen kartlagt den framväxande branschen för nätveterinärer. Där aktörer som Firstvet och Vethem, som undet fjolåret köptes upp av försäkringsbolaget Agria, slåss om marknadsandelar.

Enligt David Rönnberg är satsningen på nätbaserad vård främst viktig för dem eftersom att det är något som deras kunder efterfrågar. Tanken är också att utvidga och erbjuda lösningen även till Sverige och Norge.

“Det är Finland som är först och anledningen till det är att där har vi ett större nätverk av butiker och kunder här. Sverige är näst störst och Norge tredje. Så det kommer att lanseras i den ordningen”, säger han.

Läs mer