Sök ikon

Kenza Zouiten Subosics bolag Ivyrevel går i konkurs

Idag var Kenzas modestartup Ivyreval i rätten.

Influencern Kenza Zouiten Subosics har ansökt om konkurs för sitt bolag och klädmärke Ivyrevel.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

I maj försattes influencern Kenza Zouiten Subosic modebolag Ivyrevel i rekonstruktion.

”Som resten av modebranschen har vi drabbats hårt av den rådande coronapandemin", förklarade Kenza Zouiten Subosic själv i ett sms till Aftonbladet. 

I ansökan som beviljades av tingsrätten i våras slog Ivyrevels företrädare fast att en rekonstruktion var det enda sättet att rädda bolaget. Därefter har rekonstruktionen förlängts flertalet gånger. 

Men nu har alltså bolaget försatts i konkurs, skriver Aftonbladet.

”Vi behövde ta farväl av vårt bolag Ivyrevel som vi jobbat så hårt med sedan 2012. Vi var helt enkelt inte starka nog att att ta oss igenom våra ekonomiska problem under pandemin, så i går skickade vi in papprena”, skriver Kenza Zouiten Subosic i ett sms till Aftonbladet.

Bolagets rekonstruktör Lars Lundberg säger till Breakit att han har fått information om att en ansökan om konkurs är inlämnad till tingsrätten men att något beslut om konkursen inte har tagits ännu. Han vill inte kommentera varför rekonstruktionen inte lyckades.

"Eftersom en konkursansökan har lämnats in talar väl det sitt eget språk. Den har inte har kunnat fullföljas och jag vill inte kommentera det ytterligare", säger han till Breakit. 

H&M och Zalando har sålt

Breakit har tidigare rapporterat att de kortfristiga skulderna i bolaget uppgår till närmare 16 miljoner kronor, med H&M som enskilt största fordringsägare. Såväl H&M som Zalando, som tillsammans investerat runt 50 miljoner kronor i Ivyrevel, sålde sina innehav i modebolaget i början av året. 

”Vi trodde på en rekonstruktion av bolaget och har haft en dialog med Ivyrevel sedan rekonstruktionen inleddes i mars 2020. Nu har bolaget ansökt om konkurs och vi kommer istället att föra dialog med konkursförvaltaren som nu tar över. I övrigt har vi inga ytterligare kommentarer", skriver H&M i ett mejl till Breakit.

För drygt fyra år sedan blev Ivyrevel en världsnyhet då de berättade att de landat ett spännande samarbete med Google. 

Genom projektet "Coded Couture" skulle kunderna ges möjligheten att designa en egen datadriven klänning. Tanken var att skapa en app och algoritm som läser av kundens beteende och livsstil för att sedan skräddarsy en unik klänning. 

Och visionerna var stora. 

"Vi är på väg att förändra modebranschen genom att föra in kundernas personlighet i designprocessen med hjälp av datateknik”, sa vd:n Aleksandar Subosic. 

Sen blev det tyst och för drygt ett år sedan kunde Breakit avslöja att samarbetet var avslutat. 

Läs mer