Sök ikon

Eggs Inc vill erövra USA med ägg – får hjälp av hockeylegendaren Peter Forsberg

Elisabet Eriksson och Peter Forsberg. Foto: Press/Stina Stjernkvist / TT

Hon skulle snabbt skala upp sin äggsatsning och slå upp portarna till 200 restauranger på 5 år. Sen kom corona och la locket på i hela branschen.

Nu är hon redo att ta ny fart – med hockeylegendaren Peter Forsberg i ryggen.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Elisabet Eriksson har en gedigen erfarenhet av att bygga bolag, och var den som startade Espresso House för över 20 år sedan. För sex år sedan klippte hon slutligen banden helt då investeringsbolaget JAB köpte upp kaffekedjan.

Men hennes entreprenörssjäl visste snart vad nästa satsning skulle bli – ägg – och idag står hon bakom Eggs Inc. Restaurangkonceptet satsar som namnet antyder helhjärtat på ägg och serverar bland annat pizzor, burgare och milkshakes gjorda på ägg. 

När Breakit pratade med Elisabet Eriksson för ett år sedan berättade hon om sitt mål att bygga en internationell och nyttig snabbmatskedja med hundratals restauranger. 

“Fick en flygande start” 

I slutet av förra året öppnade den första restaurangen i Gallerian i Stockholm

”Den fick en flygande start och det var helt fantastiskt. Vi hade 200 kunder i timmen med en väntetid på 6 minuter vilket var precis det vi önskat, att bygga restaurangerna som McDonalds”, berättar Elisabet Eriksson nu. 

Sedan kom corona. Den dagliga omsättningen på runt 25.000 kronor sjönk som en sten och bolaget tvingades dra i handbromsen och skära ned på personalen. 

”Först tänkte man att det går över snabbt, sedan kände man sig bakbunden. Jag vet sedan Espresso House att det går upp och ned när man driver bolag, och de problem kan man alltid lösa, men det här har känts frustrerande för corona kan man inte göra något åt”, säger Elisabet Eriksson. 

Peter Forsberg investerar 

Att lägga sig ned och ge upp var dock inget alternativ för Elisabet Eriksson och maken Glenn (som hon driver bolaget med). De trodde stenhårt på sitt koncept och faktum var att de precis fått med sig riktigt tunga investerare som delade deras vision – som hockeylegendaren Peter Forsberg. 

”Peter Forsberg och Nicole Nordin (hans sambo) har klivit in och kommer köra USA-lanseringen. De har väldigt mycket kontakter i USA och kommer stå för utrullningen av Eggs Inc i USA”, berättar Elisabet Eriksson. 

Expansionen är satt på paus till följd av corona, men USA kommer att utgöra den stora fokusmarknaden för bolaget, vars affärsmodell går ut på att knyta franchisetagare till sig. Med hjälp av Peter Forsbergs nätverk och engagemang ska äggen nu slå i USA. 

Elisabet Eriksson berättar att ägg-konceptet intresserar Peter Forsberg.

”Han förstod själv, liksom oss, att det här sättet att äta snabbt och nyttigt inte finns idag. Nästan all snabbmat är onyttig och Peter Forsberg, som idrottsman, ser potentialen i att kunna äta protein utan tillsatser". 

Hon vill inte berätta hur mycket Peter Forsberg äger men säger att han är en större delägare i den amerikanska verksamheten.  Bland de nya ägarna återfinns även Kerstin Lindell, ordförande i Sydsvenska Handelskammaren, och Anders Jakobsson som bland annat driver GJV Holding och Blue Foundry. 

Satsar på nytt affärsben 

I väntan på att kunna trampa ned gaspedalen och kicka igång expansionen har Elisabet Eriksson fått tänka om och börjat fokusera på ett annat affärsben – att lansera Egg Incs  produkter i dagligvaruhandeln. Bolaget har startat ett samarbete där de utvecklar produkter i samarbete med Danaeg som äger Kronägg. 

”Gallerian rullar på men fokus ligger på produkter som kan lanseras på ICA, Coop och liknande. Vi kommer att börja med sälja våra ägg-pizzor”. 

Något avtal med matjättarna har ännu inte tecknats men Elisabet Eriksson hyser ingen tvekan om att hennes produkter komma att tas in, och uppskattas, i sortimentet. Hon menar att en vanlig föreställning är att exempelvis ägg-pizzan liknar en omelett eller ett stekt ägg, vilket inte stämmer, den är snarare som ett väldigt tunt och kompakt tortillabröd. 

”Den är helt fantastiskt och vi ligger rätt i tiden i dagligvaruhandeln med våra hållbara, närproducerade och klimatsmarta produkter”. 

En bit i från hur det var innan pandemin

Under förra året omsatte Eggs Inc 3,1 miljoner kronor med ett minusresultat på runt 6 miljoner kronor. Det innefattar dock en tidigare nedlagd lokal, ej Gallerian, och strukturen har förändrats därefter. Bolaget delar ännu inga siffror för 2020. 

”Vi är lite starkare nu än i första vågen omsättningsmässigt och har dubblat gentemot första halvåret men vi är en bra bit ifrån där vi var i februari”. 

Målsättningen är att den internationella expansion ska bli en bärande del av omsättningen framåt.  Elisabet Eriksson hoppas att vaccineringen ska ge gott utfall och planerar att börja kontakta potentiella franchisetagare efter jul. Planen är fortsatt att öppna 200 restauranger inom fem år. 

”Vi hann se hur väl det här konceptet gick hem. Nu när jag sett kundernas respons hade jag kunnat sälja mitt hus och allt jag äger och har för att behålla det här. Så säker är jag på att det här kommer att gå bra”, säger hon. 

Läs mer