Internetstiftelsens årliga undersökning är viktig för alla som vill förstå sin samtid. Medan de flesta av oss lever i en bubbla av att internet tagit över svenskarnas beteenden, har rapporten varit en årlig påminnelse om verkligheten: Traditionella medier trumfar digitala medier.
Men i år ser vi några viktiga skiften.
Genom åren har den betalda papperstidningen fortfarande varit större än den digitala prenumerationer på tidning. Men i år sker ett tronskifte.
Antal som som överhuvudtaget har en papperstidning hemma i någon form (oavsett om det är en helgprenumeration eller helvecka) har på ett år sjunkit från 39 procent till 28 procent.
Samtidigt ökar rent digitala prenumerationer med 50 procent – och passerar för första gången gruppen som bara prenumererat på dagstidning via papper.
Det som kan tyckas vara ett skifte som i allmänhetens medvetande skedde för många år sedan, skedde alltså egentligen först i år.
Att de traditionella kanalerna är så starka är en viktig påminnelse även när det gäller andra beteenden.
När Mediepodden tittar på vecko-användandet av offline-tv jämfört med playtjänster är det tydligt hur offline-tittandet fortfarande dominerar. Trots att det tappat nästan var fjärde tittare på fyra år är det fortfarande 66 procent som tittar på offline-tv under en vecka, jämfört med 52 procent som kollar på play-tjänster. Det är till och med fler svenskar som kollar på Youtube en vanlig vecka (58 procent), än på de stora playtjänsterna.
Och samma sak är det med lyssning. Trots att podden ökat snabbt – veckolyssnandet är nu uppe i 30 procent – står det sig slätt mot offlineradio. 47 procent av svenskarna lyssnar fortfarande på offlineradio. Det är därmed fortfarande vårt största medie för lyssning.
Allt detta djupdyker veckans Mediepodden i, tillsammans med analyser av skillnader i ålderskategorier.
Och så gör vi en sen upptäckt – Pewdiepie avslöjar att han verkligen planerade att stänga ner sin kanal 2016, men fick kalla fötter i sista sekund och paketerade om det som ett skämt.
Lyssna på Mediepodden här