Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Köp och sälj-appen Tise tar in 60 miljoner i riskkapital

Veronika Kylbergh, Eirik Frøyland Rime och Axel Franck Næss.

"Har lyckats över förväntan"

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Den norska second hand-appen Tise lanserades i Sverige 2018 och ska utmana jättar som Blocket, Tradera och Sellpy. Upplägget påminner om Instagram, då användarna har egna profiler. Användarna ska följa personer vars stil man gillar, och köpa kläder direkt från dem.

Tise grundades 2016 av studenterna Eirik Frøyland Rime och Axel Franck Næss. I Sverige leds bolagets verksamhet av Veronika Kylbergh.

Plattformen har ökat till 250,000 användare i Sverige under det senaste året och har bara det senaste halvåret förmedlat försäljningar på över 30 miljoner kronor i Sverige.

Nu tas alltså 60 miljoner kronor in i riskkapital för en satsning på övriga Norden. 

Den största investeraren är Luxor Capital Group men även riskkapitalfonderna Trind och RubyLight går in med pengar. Utöver det investerar befintliga ägare, inklusive Orkla, som tidigare ägt störst andel av företaget.

I samband med rundan värderas bolaget till 225 miljoner kronor.

“Sverige blev den första marknaden Tise ville testa efter succén i Norge. Med tanke på det tuffa marknadsklimatet vi har i Sverige så har vi lyckats väl över förväntan med idag över 250,000 svenska användare samt närmare en halv miljon annonser i appen. Det var få som trodde vi hade en plats på andrahandsmarknaden”, säger Veronika Kylbergh i ett pressmeddelande. 

Målet för 2021 är att bli marknadsledande och dubbla antalet användare till våren. 

Läs mer