Den svenska marknadsplatsen Panprices vill göra det möjligt att snabbt hitta det bästa priset på en produkt genom att snabbt söka igenom utbudet på över 8.000 europeiska handlare. Sajten, som lanserade 2019, satsar kommande året på att skala upp verksamheten för att kunna växa teamet och lansera i ytterligare ett nordiskt land under 2021. För att nå dit fyller de kassan med 5,7 miljoner kronor.
“Vi ger oss in som en ny aktör i en potentiell jättemarknad där det finns många substitut idag, för oss har det varit viktigt från dag ett att vi kan bevisa vår affärsmodell i siffror redan i ett tidigt stadie för att växa hållbart”, säger Tom Dickson, vd på Panprices.
Enligt egna uppgifter säljer Panprices idag produkter för drygt en halv miljon kronor i månaden. De egna intäkterna baseras på en procent av försäljningen liksom olika partnerskap. Någon prognos för året vill tom Dickson inte lämna.
Backas av Tradera-investerare
Det nya kapitalet kommer från namn som Johan Hernmarck, via dennes investmentbolag Provider, som tidigare investerare i bland annat Tradera och DoubleClick, liksom David Brudö, medgrundare av Fyndiq, Fredrik Cardelius och Propel Capital.
“Panprices har varit på min radar ett tag tack vare deras värdeskapande erbjudande mot såväl konsument som mot e-handlare. När vi går mot en allt mer digitaliserad värld ser jag stor potential i en marknadsplats som gör e-handel över landsgränserna både smidigt och tryggt”, säger Johan Hernmarck i ett pressmeddelande.
Panprices grundades 2018 av Tom Dickson tillsammans med Nathalie Minder, Don Truong och Magnus Agervald. Redan från start har det varit bygga ett internationellt team berättar Tom Dickson.
“Jag själv var en av de första anställda på Kivra där jag arbetade i sju år, Magnus och jag började prata när han var anställd som tillförordnad vd på Webhallen och vi båda hade sett trenden med allt mer gränsöverskridande handel”, säger han och fortsätter.
Svensktalande är en minoritet i bolaget
“Sedan kom vi genom Handelshögskolan och deras internationella masterprogram i kontakt med Nathalie från Schweiz, med en bakgrund från Sony, och sista medgrundaren Don Truong som kommer från Vietnam och landade här i Sverige efter att han läst att vi hade flest unicorns per capita. Redan idag är faktiskt svensktalande personer är en minoritet i bolaget”
Fokus framåt ligger alltså på lönsamhet och att öka tillväxttakten. Genomsnittsköpen på sajten ligger idag på över 10.000 kronor per produkt, där prylar som mobiltelefoner, kamerautrustning och hörlurar har varit populära produkter.
“För svenskar som köper dyrare föremål finns det anledning att jämföra och köpa produkten där den är billigast för tillfället i Europa. Vi blir relevanta när det finns pengar att spara och även i tillfällen då man söker produkter som inte finns på den svenska marknaden”, säger Tom Dickson.