Den svenska startupen Elias har tagit fram teknik som gör det möjligt att skapa bättre dynamik mellan musik och ljudeffekter i ett spel. Musiken kan anpassas efter det som händer i spelet för stunden. Till exempel kan volymen sänkas eller höjas i ett dramatiskt skede. Tekniken har redan använts i spel som Josef Fares senaste titel A way out, liksom i Mutant Year Zero av svenska studion Bearded Ladies.
Kan spara miljoner för spelutvecklare
Nu plockar Elias in totalt 36 miljoner kronor i nytt kapital från investmentbanken GP Bullhounds Fund V, samt från existerande ägare.
“Jag ser fram emot att se de flesta stora studios gå över till Elias de närmaste åren och ta ljud och musik till nästa nivå. Det kommer ge oss förutsättningar att bli en global plattform för ljud och musik i spel och demokratisera skapandeprocesssen”, säger Philip Bennefall.
Pengarna ska användas för att fortsätta utveckla tjänsten och för att växa internationellt.
“Vår mjukvara ger enorma förbättringar av både kvalitét och arbetsflöde. Ljud implementeringen som tidigare tagit timmar och krävt programmerare kan nu göras på några minuter utan behov av programmering. Vi kan spara väldigt många miljoner i stora produktioner”, säger Staffan Dahl, vd för bolaget i ett uttalande.
Investerade i Quixel – som såldes till jätten
GP Bullhound var även tidigare investerare i svenska Quixel som såldes till den amerikanska speljätten Epic Games i slutet av 2019. Quixels tidigare affärsutvecklingschef och delägare Daniel Somos tillträdde också som styrelseordförande i Elias i juni i år.
Joakim Dal, partner på GP Bullhound, lyfter fram att kombinationen av musik och spel genom ny teknik lägger grunden för en bättre upplevelse för användaren.
”Spel och musik är två ekosystem som ligger GP Bullhound nära hjärtat och genom våra investeringar i Spotify, Tunigo, Unity och Quixel har vi stöttat dessa branscher sedan 2012. Vår investering i Elias är i linje med vår tidigare erfarenhet och den spännande framtiden för musik och spel”, säger han i ett pressmeddelande.
Elias grundades 2015 av Kristoffer Eng och Philip Bennefall som möttes när de båda arbetade med ett spel tillsammans. Philip Bennefall är blind sedan födseln och började skapa spel för blindaredan när han var tolv år gammal.
Under räkenskapsåret som slutade i januari 2020 omsatte Elias 3,5 miljoner kronor med ett minusresultat på drygt 7 miljoner.
Uppdatering: I första texten framgick att Elias teknik användes i Hazelights kommande titel It takes two. Det var felaktigt. Däremot är Elias grundare Kristoffer Eng anlitad som kompositör till titeln.