Under shoppinghögtiden Black Friday granskade Konsumentverket prissättningen hos flera företag på jakt efter så kallade bluffreor. Det kan handla om att man kallar något för en rea trots att man inte sänkt priset eller, vilket har blivit vanligare de senaste åren, att sakta höja priserna under hösten för att sedan sänka dem när Black Friday kommer.
Efter granskningen har Konsumentverket öppnat tillsynsärenden mot fyra stora e-handelsbolag, rapporterar Sveriges Radio. Det handlar om Lyko, Cervera, Gardenstore och Bangerhead.
Enligt Konsumentverket ska bolagen ha använt sig av ett högre rekommenderat eller ordinarie pris under ett par dagar i samband med Black Friday.
"Utifrån det material vi har, skärmdumpar från deras marknadsföring och prishistorik från en prisjämförelsesajt, så ser det inte bra ut", säger Niklas Ernebratt, jurist på Konsumentverket till Sveriges Radio.
De anklagade företagen har nu till 21 december att svara Konsumentverket.
"Det har faktiskt blivit fel"
Rickard Lyko, vd på Lyko säger att det känns jättetråkigt om det är någon som känt sig lurad och uppfattat det som felaktigt. Enligt honom var 40.000 produkter aktiverade under Black Friday och att Konsumentverket har tagit upp 10 av dem.
"Vad gäller några av dem så var det faktiskt fel att de var med i kampanjen", säger han till Sveriges Radio.
"Det här är något vi måste se över, hur vi kan rätta till det här i framtiden så att det inte händer igen.
Konsumentverket har öppnat tillsynsärenden mot fyra stora e-handelsbolag, efter att myndigheten utökat granskningen av företagens prissättningar under reaveckan Black Week. Det rapporterar Sveriges Radio.
Konsumentverket är inte klara med sin utökade granskning.