Bangerhead grundades 2008 och satsar på att sälja skönhetsprodukter, som smink och hårvård, i butiker och på nätet. Bolaget har växt snabbt och under förra året började omsättningen närma sig 200-miljonersvallen.
Det här året har som bekant varit utmanande för många bolag. Samtidigt har tillväxten blommat i andra branscher, som inom skönhet på nätet, vilket har gynnat Bangerhead.
I år räknar bolaget med att omsätta 300 miljoner kronor, en kraftig ökning jämfört med förra året då omsättningen landade på 180 miljoner.
”Vi har ökat med över 100 procent på flera marknader i år. Även Danmark som vi lanserade förra året går väldigt bra och har på kort tid blivit en viktig marknad för oss. Det visar på att vårt erbjudande och vår plattform fungerar bra på flera marknader”, säger Bangerheads vd Marc Palmefjord.
Ökade redan innan pandemin
Marc Palmefjord berättar att tillväxten var stark redan innan covid-19 bröt ut och han menar att investeringarna i produkt och kunderbjudanden nu börjat ge resultat. Tillväxten sker online men Bangerhead har även två fysiska butiker som hållit öppna under hela pandemin.
Under förra året landade resultatet på 1,6 miljoner kronor. 2020 går mot att bli bolagets mest lönsammaste år hittills och de räknar med att vinsten landar på runt 18 miljoner kronor ebitda, det vill säga före avskrivningar och skatt.
“Våra insatser och grundarbete med system och logistik under åren har haft stark effekt på resultatet framförallt blir det tydligt i år när vi återigen ser en betydande omsättningsökning och vi har möjlighet att skala upp friktionsfritt”, säger Marc Palmefjord.
Ska ta över Holland - innan Amazon gör det
Under förra året etablerade sig Bangerhead i Danmark och nu väntar fler marknader. Nederländerna ligger i pipen härnäst, vilket är en marknad som är snarlik den nordiska. En annan faktor som spelar in i valet är att det är korta ledtider från Sverige samt att Amazon ännu inte har ett starkt grepp om marknaden, enligt vd:n.
Konkurrensen i branschen är hård och i Sverige utmanas bolaget av såväl traditionella aktörer som nya utmanare som Skincity och Lyko.
”Vi är inne i en spännande vertikal där vi växer väldigt fort och det finns många duktiga branschkollegor. Vi satsar på en unik online-upplevelse och ser att det finns utrymme och efterfrågan för vårt erbjudande”, säger Marc Palmefjord.