Det började med fem personer i en lägenhet i Malmö. De var alla veteraner från dataspelsbranschen och hade äntligen startat sin egen spelstudio. Sharkmob var fött.
Tre år senare har företaget 200 anställda och håller på att växa ur sina tre våningar mitt på Stortorget i Malmö. I London har ytterligare ett kontor etablerats, och bolaget ägs nu till hundra procent av den kinesiska jätten Tencent – ett av världens högst värderade bolag.
Redo för lansering
Kommunikations- och IP-chef Martin Hultberg är en av de fem grundarna. Han medger att det har gått fort, vilket ställer krav på kultur och ledarskap.
”Vi började med ett licensierat projekt och lyckades få investeringar så att vi klarade oss. Sen blev vi en del av Tencent Games, vilket möjliggjorde snabb tillväxt. Som tur var hade vi byggt företaget för att skala upp eftersom vi misstänkte att våra ambitioner skulle kräva det förr eller senare.”
Snabb expansion? Se till att ha ett affärssystem som kan växa med bolaget.
CFO Claas Grimm kom in i ett senare skede. Han poängterar att tillväxten främjats av att Sharkmob alltid haft fokus på framtiden.
”Vi försöker ständigt ligga några steg längre fram på kurvan, med nya mål vid horisonten. Det är en del av Sharkmobs framgång hittills. Men det gör också att vi måste planera för nya kontor innan vi växer ur de gamla.”
Behov av system som skalar
Sharkmobs första spel släpps 2021 och blir ett multi-player ”battle royale”-äventyr baserat på rollspelet Vampire: The Masquerade. I och med den globala lanseringen – och verksamheten i London – har Sharkmob under 2020 sett sig om efter ett nytt affärssystem som kan växa med bolaget när intäkterna äntligen börjar ta form.
”Vi har använt ett lokalt system hittills men det kommer inte att räcka i framtiden”, säger Claas Grimm.
”Nu behöver vi en lösning som fungerar effektivt över flera länder, med stöd för olika valutor, språk och skatteregler. Den typen av komplexitet kräver ett riktigt vasst affärssystem, och då fastnade vi snabbt för NetSuite. Det är en perfekt tidpunkt för oss att byta system nu,” säger Claas Grimm.
Malmö hubb för spelutveckling
Att svensk spelutveckling har tagit en bra position på den internationella marknaden råder det ingen tvekan om, och Malmö har de senaste åren blivit något av en hubb för spelutveckling.
Enligt Dataspelsbranschens rapport Spelutvecklarindex 2020 omsatte den svenska branschen 24,3 miljarder kronor år 2019. På fem år har antalet anställda i svenska dataspelsföretag ökat med 175 procent.
Martin Hultberg håller med om att Sverige har en utmärkt position framåt.
”Den svenska spelbranschen är väletablerad med fortsatt god tillväxt och står bakom många globala spelframgångar – särskilt inom multiplayersegmentet. Vi har en traditionellt stark berättarkultur och den kombinerad med bra ingenjörskap och internationellt fokus ligger nog till grunden för det ”svenska spelundret”. Vi ser väldigt mycket fram emot att få bidra till den positiva utvecklingen framöver.”
Läs mer om hur du kan skala upp med NetSuites molnbaserade affärssystem!