Sök ikon

Mioo vill få alla cyklar att rulla – nu investerar Karl-Johan Persson och Stefan Krook

Tomas Grönqvist. Foto: press

"Bra både för folkhälsan och miljön".

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Tomas Grönqvist har en bakgrund som proffscyklist – och vet att det krävs en hel del underhåll för att hålla cykeln på topp. För ett och ett halvt år sedan lanserade han därför appen Mioo som kopplar ihop cyklister med service- och reparationstjänster. 

Den som vill erbjuda sina tjänster och bli en “bike buddie” anmäler sig i appen och kan sedan tacka ja till förfrågningar om att utföra service. Användarna kan i sin tur välja en prenumerationsmodell, som täcker service och innefattar försäkring, eller välja att betala per gång. 

Mioo har tidigare tagit in några miljoner kronor från profiler som Fishbrain-grundaren Johan Attby och Soundtraps grundare Per Emanuelsson.

Backas av 41an Invest 

Nu fyller Mioo på kassan igen, med sju miljoner kronor. Bakom investeringen står ett gäng namnkunniga investerare som 41an Invest med Karl-Johan Persson och Stefan Krook. De tidigare ägarna Per Emanuelsson och Johan Attby investerar också.

Kapitalet ska gå till att vidareutveckla Mioos tjänst och bolaget planerar även att expandera till fler marknader.

”Det är bra för både folkhälsan och miljön. Kul att vara med och stötta något som man så gärna vill ska slå stort”, kommenterar investeraren Stefan Krook. 

Medan covid-19 bromsat många företag har det varit tvärtom för Mioo, enligt grundaren Tomas Grönqvist. I maj i år hade appen runt 2 000 användare och nu är antalet uppe i 5 000 användare. 

”Pandemin skyndar på utvecklingen mot mer cykelvänligare städer och vi märker att det finns en stark efterfrågan på det vi erbjuder”, säger Tomas Grönqvist. 

Han berättar samtidigt att Mioo fått styra om strategin då en stor del av affärsmodellen inledningsvis fokuserade mot cykelpendling och service på arbetsplatser. 

”När corona kom fick vi börja serva folk hemma istället. Cykelbranschen har ju samtidigt gått som tåget och det finns knappt några cyklar kvar att köpa. Så vi ställde om vårt fokus mot där man bor istället för jobbar”. 

Satsar mot europeiska städer 

Mioo finns i dag i Stockholm och har precis lanserat i London. Att det blev just London är en del i bolagets strategi att fokusera på de städer där cyklandet är på snabb framväxt och konkurrensen mindre än i utpräglade cykelstäder som exempelvis Köpenhamn och Amsterdam.

”Vi hade en offensiv plan att komma igång i London men sedan blev det lockdown. Nu har vi öppnat en filial i London, börjat erbjuda cykelservice till ett antal sjukhus och planerar att komma igång mer efter årsskiftet”, berättar Tomas Grönqvist. 

Mioos “bike buddis”, de som arbetar med att utföra service, utgörs av ett 40-tal egenanställda cyklister som själva väljer hur mycket de vill arbeta. 

”Det som skiljer oss från många andra bolag i gig-branschen är att de flesta som jobbar med oss är cykelintresserade personer som även har ett vanligt jobb”.

Mioos ambition är att skapa en flexibel plattform, som fungerar ungefär som Airbnb, och enkelt kan startas upp där det finns engagemang. Efter etableringen i London är Paris och Berlin heta kandidater, men grundaren utesluter inte att andra svenska städer kan bli aktuella om intresset finns. Planen är även att starta upp samarbeten med e-handlare som säljer cyklar, där Mioo exempelvis kan erbjuda montering av cyklarna. 

Återinvesterar i tillväxt 

Efterfrågan på Mioos tjänster minskar under den tuffaste delen av vintern, men bolaget är positiva och har exempelvis redan fått in 500 förbokningar om cykelservice i februari.

Tomas Grönqvist säger att verksamheten kom igång på riktigt först i våras, men att många förbokningar fick ställas in vid corona samt att de även satsat på volontärjobb mot sjukhusen. I år beräknas omsättningen landa på runt 2 miljoner kronor, vilket är att jämföra med runt 400.000 kronor under 2019. Under hösten har intäkterna i snitt legat på 80.000 kronor i veckan. Det är oklart var resultatet landar på, men Tomas Grönqvist uppger att de återinvesterar för tillväxt. 

“Genom att förenkla och göra cykeltjänster mer lättillgängliga kommer vi vara en viktig motor för att få fler att börja cykla och få ett mer hälsosamt liv”, säger Tomas Grönqvist.

Läs mer