Anyfin är ett bolag som vill hjälpa kunderna att sänka sina räntekostnader genom att erbjuda bättre villkor på lånen. Kunden skickar in en bild på sin senaste faktura och bolagets AI-lösning gör en individuell kreditbedömning och ger ett erbjudande om, förhoppningsvis, lägre ränta till kunden.
Tidigare i år tog bolaget in 300 miljoner i riskkapital och omsättningen gick kraftigt uppåt förra året. Men allt har inte varit guld och gröna skogar.
Anyfin har också fått hård kritik för flera av sina aggressiva reklamkampanjer. I oktober förra året kritiserade Konsumentverket bolaget för att de förskönade skuldsättning.
Nu har myndigheten öppnat ett nytt tillsynsärende mot fintechbolaget.
Den här gången gäller det två reklamfilmer som bolaget har gjort där kunder kan få avdrag på 200 kronor på nästa faktura om de får in en ny kund till bolaget. Konsumentverket anser att reklamen strider mot kravet på måttfullhet. Man anser också att det är “ytterst anmärkningsvärt” att de marknadsför krediter på det här sättet när de tidigare har fått kritik från myndigheten.
Konsumentverket kritiserar speciellt två reklamfilmer som bolaget nu har valt att ta ner från sin Youtube-kanal.
“Vi tar till oss det som Konsumentverket skriver”, säger Mimmi Arndt, marknadschef på Anyfin.
“Vår plan är att vara lika tillmötesgående som tidigare.”
Hur ser du på att ni blir kritiserade igen?
“Vi vill vara tillmötesgående mot dem och förväntar oss en bra dialog med dem. För oss handlar det om att förstå deras perspektiv.”
Anyfin har till 9 december på sig att lämna in sina synpunkter till Konsumentverket. Därefter beslutar verket om de ska gå vidare.