Sök ikon
Breakit logo

Ash Pournouris nya drag – ska sälja tuggummiprenumerationer

Ash Pornouri, Kelly Gale, Caroline Meschke, Jonas Fagerström och Jesper Broström.

"En fantastisk möjlighet".

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Planen är att utmana tuggummibranschen och locka prenumeranter med vitaminberikade tuggummin.

Ash Pournouri är mest känd som Aviciis manager och som grundare av elitkonferensen Brilliant Minds men har på sistone ägnat allt mer tid åt entreprenörskap. Bland annat är han strategisk partner och investerare i Tik-tok-utmanaren Triller.

Jesper Broström är serieentreprenör och investerare och har exempelvis varit involverad i Talent Box och Supersports International.

 “I min ambition att de senaste åren jobba med innovativa produkter inom hälsosektorn, såg jag en fantastisk möjlighet med konceptet ‘tuggummin som leveransmetod’ av tillskott och vitaminer, genom att nyttja ett redan etablerat beteende” säger Ash Pournouri i ett pressmeddelande. 

Ska tillföra vitaminer och mineraler

Redan nu har bolaget tagit fram tuggummin som ska tillföra vitaminer och mineraler eller koffein för en uppiggande effekt. Det finns också en multivitamin som ska passa barn och ungdomar.

“Att tugga tuggummi är ett invant beteende. Nu tillsätter vi en funktionalitet”, säger bolagets vd Caroline Meschke till Breakit.

Hon berättar även att en sort som har som ambition att lindra PMS-symptom och en annan som innehåller vitaminer som är bra för huden håller på att tas fram.

“Ingen kan utlova en supereffekt – allt handlar om vilken livsstil man har. Men det här är ett alternativ till sväljbara tabletter som man köper på apoteket. Vi vet till exempel att D-vitamin kan bidra till ett starkare immunförsvar”, säger Caroline Meschke. 

Prenumerationer det nya heta

Digitala prenumerationer har blivit en del av vår vardag – vi prenumererar på musik, tv och film som aldrig förr. 

Men än så länge är bolagen som satsar på prenumerationer av konsumentprodukter ganska få.

Ett uppmärksammat exempel är däremot Estrid som snabbt fått snurr på prenumeration av rakhyvlar och på bara 18 månader nått en värdering på 1 miljard – ett annat är nystartat bolag i samma genre är Coffydoor som bland annat backas av Spotifygrundaren Martin Lorentzon och som erbjuder prenumeration av kaffekapslar. 

Nu hoppas alltså teamet bakom Shewy att prenumerationer på tuggummin ska bli en hit. Prenumerationerna kostar idag 269 kronor i månaden och då får man tuggummipaket som motsvarar två tuggummin per dag. 

Tanken är att skapa ett livsstilsvarumärke och att bygga ett community kring varumärket. 

Bolaget har nyligen gjort en liten investeringsrunda och tagit in cirka 3 miljoner kronor där bland annat den hyllade sociala medier profilen Jonas Fagerström från humortrion JLC tillsammans med svenskfödda, LA baserade, supermodellen Kelly Gale har gått in med pengar.

Läs mer