Vi svenskar konsumerar stora mängder snabbmat, men är faktiskt rätt dåliga på att återvinna förpackningarna. I alla fall om man jämför med hur bra vi är på att pant burkar och flaskor. &Repeat är ett bolag som vill hjälpa oss att bli bättre på att återvinna engångsförpackningar genom ett nytt pant- och sorteringssystem för restauranger.
Med start i veckan kommer ett antal restauranger att börja ersätta sina kunder med fyra kronor per inlämnad take away-förpackning. Målsättningen är att skapa och ansluta ett nätverk av olika returstationer. Det kan vara allt från källsortering i ditt hem till offentliga stationer. När kunden är klar med en förpackning kan de logga in i &Repeats app, scanna in QR-koden på förpackningen, återvinna på godkänt station och sedan få din pant tillbaka.
Går till och med att panta hemma
“Du kan panta överallt där du kan sortera förpackningen på rätt sätt. Alltså där du kan sortera kartong, plast och har någonstans att slänga eventuellt överbliven mat. Detta kan du göra i &Repeats returstation på restaurangen, hemma eller på kontoret”, berättar vd:n Tor Espen Steinvik.
Han startade bolaget i år tillsammans med fyra medgrundare. Hittills har fyra kedjor hakat på konceptet; Panini Internazionale, Lett, Zocalo och Mahalo som tillsammans utgör 40 restauranger.
Tor Espen Steinvik säger att de nu gör det möjligt för restaurangbranschen att ta stora miljökliv genom att gå över till ett cirkulärt system.
”Vi utbildar restaurangkunderna och ger dem ett ekonomiskt incitament att återvinna och sortera bättre. Dessutom säkerställer vårt system för insamling att materialet kan användas fler gånger. Vi ska få engångsartiklar att bli flergångsartiklar, något som kommer bidra starkt till att få ner koldioxidutsläppen”, säger Tor Espen Steinvik.
Bara var femte förpackning återvinns
Han uppger att endast en femtedel av take away-förpackningarna återvinns idag, och bolaget vill komma upp i liknande nivåer som aluminiumburkar inom några år, där fyra av fem burkar återvinns idag. Det material som hamnar i &Repeats stationer samlas in och hanterats i ett separat materialflöde som enligt Tor Espen Steinvik ökar återvinningsgraden.
Målet är att få med sig hela restaurang- och conveniencesbranschen och Tor Espen Steinvik säger att intresset i Sverige har varit stort, med flera restauranger som ska kopplas på framåt. &Repeat har tagit in en mindre summa pengar från vänner och familj och har även Stena Recycling som samarbetspartner. Affärsmodellen baserar sig kort och gott på att &Repeats intäkter ökar ju bättre användarna blir på att återvinna.
“Om du köper en take away och kastar bort den utan att panta så blir värdet på materialet noll. Men om du kastar den i vår station har det materialet ett värde, för det blir sålt igen till återvinnare som betalar för materialet. Vårt sätt att tjäna pengar är att bevara värdet på det producerade materialet”, säger Tor Espen Steinvik.
Det går såklart inte att ha 100 procent koll på att användarna återvinner korrekt, och Tor Espen Steinvik säger att systemet delvis baserar sig på tillit till användaren.
“Men vi kontrollerar att du står vi en registrerad och godkänt returpunkt, och säkerställer att din scannade förpackning matchar mot en returpunkt som kan ta emot den förpackningen”, säger Tor Espen Steinvik.
Lösningen börjar att rullas ut på ett 40-tal restauranger i veckan.