Det har snart gått ett år sedan Djerf Avenue, som säljer kläder på nätet, lanserades. Bakom e-handelssatsningen står influencern Matilda Djerf och hennes sambo Rasmus Johansson.
Matilda Djerf berättar att hon alltid velat starta ett eget klädmärke.
”Ett klädmärke där jag kan vara 100 procent stolt över etiskt produktion och hållbart material och där alla värderingen är i linje med mina personliga värderingar”, säger Matilda Djerf.
Bolaget har växt organiskt utan riskkapital och kommer att stänga sitt första verksamhetsår med en omsättning på över 17 miljoner kronor.
”Vi kan inte jämföra med förra året eftersom vi startade i december, men det är klart att det gått bra, sedan vet man inte om det hade gått ännu bättre om det inte varit en pandemin”, säger Rasmus Johansson.
Kläderna beskrivs som något som skapas utifrån kärleken för vintage.
”Vi vill skapa kläder som känns tidlösa och som håller”.
Bolaget säljer enbart genom egen e-handel och har inte upplevt några större problem med sina portugisiska producenter under pandemin. Målgruppen utgörs av både män och kvinnor och den typiska kunden är i åldern 18-35 år. Den svenska och amerikanska marknaden är de största, men bolaget har redan sålt till 77 länder.
Instagram driver försäljningen
Instagram har varit avgörande för tillväxten och Djerf Avenues konto samlar nu över 100.000 följare. I början pushade Matilda Djerf sitt Djerf Avenue i egna kanaler, men nu sker den största delen av marknadsföringen på varumärkets egna konto. Matilda Djerf betonar att de inte lagt några pengar på marknadsföring eller arbetat med andra influencers ännu.
En strategi är att bygga ett community och involvera och lyfta de egna kunderna på kontot.
”Det enda sättet vi når ut är Instagram, vilket jag tror på stenhårt. Det är där man når ut och kommunicerar med sina kunder”.
Den som klickar in på Djerf Avenues e-handel kommer snart att upptäcka att bolaget är väldigt transparenta med hur tillverkningen av kläderna ser ut. De redogör bland annat för vilka portugisiska fabriker de arbetar tillsammans med och hur tillverkningen går till. En målsättning är att minimera spill och hållbarheten är en röd tråd.
”Det är en självklarhet. Det är klart kunderna ska få se var deras kläder tillverkas och hur det ser ut i fabrikerna. När vi berättar om material och liknande gör vi det dels för att kunderna tycker att det är kul att lära sig, och för att vi vill utbilda om hållbara material”, säger Matilda Djerf.
Bolaget har omsatt 17 miljoner kronor med ett resultat på 6 miljoner kronor under sitt första verksamma år.
”Målet är att dubbla omsättningen till nästa år, då vill vi omsätta 40 miljoner kronor. Ett mål vi kommer jobba aktivt mot så fort covid är över är att öppna pop-up butik i Los Angeles, och vi jobbar även på en lösning som ska sluta plaggets livscykel”, säger Rasmus Johansson.