När Storytel köpte upp anrika Norstedts förlag låg prislappen på 150 miljoner kronor.
När nu uppstickaren Word Audio Publishing, ett ljudboksförlag med ett tiotal anställda, köps upp av Danmarks största förlag Gyldendal landar prislappen på 100 miljoner kronor.
“De förstår att det vi har gjort är viktigt. Man kan likna det vid att ett fintechbolag köps upp av en gammal traditionell bank. Gyldendal har påbörjat sin digitalisering men vill påskynda den och då passar vi bra in”, säger Word Audio Publishings grundare och majoritetsägare Mattias Lundgren.
Han har en bakgrund som gitarrist och ringsignalsentreprenör.
Jobbar nära Storytel
Word Audio Publishing grundade han redan 2006 och i takt med att den digitala distributionen tagit mark har också bolaget vuxit rejält. De har länge jobbat nära Storytel, som är deras största kund i Sverige.
Förra året omsatte Word Audio Publishing 31 miljoner kronor och gjorde 12 miljoner i vinst. En vinstmarginal på 39 procent. Som jämförelse hade Norstedts en omsättning på 467 miljoner kronor förra året och en vinst på 24 miljoner, vilket ger en vinstmarginal på 5 procent.
Enligt Mattias Lundgren är en framgångsfaktor att bolaget jobbat “väldigt nära” sina författare.
“Det var också en dealbreaker för mig att Gyldendal skulle fortsätta att ta väl hand om författarna. Det är de som byggt upp det här förlaget. Annars hade det inte blivit en affär”, säger han.
Ska satsa internationellt
Målet är nu att nå ut mer internationellt med hjälp av Gyldendal. Word Audio Publishing kommer att fortsätta som ett dotterbolag och kontoret kommer ligga kvar i Malmö.
Mattias Lundgren själv kommer efter årsskiftet att ta plats i bolagets styrelse, men sluta jobba operativt.
“Jag har en annan grej på gång, som jag tror kan bli stor. Men jag får berätta mer om det senare”, säger han.