En mobilkamera och produkter att sälja. Det ska vara allt som krävs för att komma igång med liveshopping. Det menar Christoffer Odin, vd och grundare av Onbaz, den marknadsplats som bolaget lanserar idag onsdag.
Han beskriver tjänsten som ett "Youtube för e-handel".
Fenomenet liveshopping har främst blivit känt efter sitt stora genomslag i Kina. Enkelt förklarat kan man se det som en modern variant av tv-shop, där varumärken eller influencers kan livesända och visa upp produkter som sedan enkelt kan köpas i anslutning till själva sändningen.
I Sverige har fenomenet på allvar börjat locka ett intresse det senaste året, där framförallt videoteknikbolaget Bambuser hittills har varit drivande i utvecklingen. Förra veckan meddelade också LRF-ägda Ehandel att de skulle lansera mediebolaget Ehandel.Live med en plattform för sändningar av liveshoppining som lanseras nästa år.
Vill sänka barriärerna för att börja med liveshopping
Men nu lanserar alltså Onbaz sin plattform och tanken är att sänka barriärerna som finns inom liveshopping idag och skapa en marknadsplats som samlar både varumärken och influencers.
“Vår marknadsplats ska vara tillgänglig för i princip vilka handlare som helst som säljer direkt till konsument. Tittar man på Kina så är det inte bara stora varumärken som driver trenden, utan det är även små handlare”, säger Christoffer Odin.
Christoffer Odin kommer senast från en roll som tech lead för frontend på bolånebolaget Hypoteket. Han har tidigare arbetat sju år i Kina med försäljning av dammsugare för tyska Vorwerk. Flytten hem till Sverige skedde innan den verkliga boomen av liveshopping i landet, men med vänner och familj på plats i landet så fick har han ändå kunnat följa utvecklingen.
“Det är jättespännande. Jag fick själv höra talas om det för något år sedan och när jag började prata med vänner och min frus familj så var många chockade över att det inte fanns här ännu med tanke på hur stort det är i Kina”, säger han.
“Då trodde jag väl inte att jag skulle göra något med just den idén, men när jag lämnade Hypoteket i början av året så började jag kolla på lite olika projekt och snubblade in på det här. Jag såg att det fanns en chans som man inte ser så ofta, där det här växer oerhört i Kina men egentligen inte har kommit till väst ännu. Bambuser visade också att intresset finns.”
Vill expandera utanför Sverige
Företagets affärsmodell går ut på att ta en transaktionsavgift för köpen genom marknadsplatsen som är olika stor beroende på hur stor månadsavgift du är villig att betala. Den lägsta nivån är helt gratis att använda men innebär en transaktionsavgift på 20 procent.
Utöver en anslutningsprocess som företagen behöver gå igenom ska det bara ta några minuter att kunna vara igång med själva sändningen.
“Vi har ett par handlare som håller på att gå igenom KYC-processen (för att förhindra penningtvätt och liknande) nu och sen kommer fokuset framåt vara att ta hand om och ta kontakt med potentiella handlare och varumärken. Jag kan inte ge några siffror nu på vad vi kan tänkas uppnå, men många handlare som jag har kontaktat har visat högt intresse.”
Onbaz grundades i år av Christoffer Odin och har sitt kontor i Weworks lokaler i Stockholm. Bolaget är finansierat av grundaren själv som också är enda anställda i dagsläget. Christoffer Odin tror att det finns potential för liveshopping i Sverige.
“Vi är lite unika i Sverige eftersom att vi inte har någon dominerande marknadsplats som äger e-handeln. Något som finns på många andra marknader. Jag ser Sverige som en väldigt spännande marknad för att lansera både marknadsplats och liveshopping och sen siktar jag också mot att ta steget ut i Europa under första halvan 2021”, säger han.