Trenden med Liveshopping är stekhet. Fenomenet som främst har blivit känt som en stor framgång i Kina, är idag något som många varumärken och e-handlare har ögonen på – och kanske framförallt i en tid då många drar sig för att handla fysiskt i en butik.
Nu meddelar LRF-ägda Ehandel (som bland annat har sajten Ehandel.se) att de startar ett helt nytt mediehus kallat Ehandel.Live som ska ta vara på trenden genom att erbjuda en plattform där konsumenter, varumärken och e-handlare kan mötas.
“Den stora grejen för oss är att vi idag befinner oss mellan e-handlare och e-handelsleverantörer. Nu sätter vi ned en fot i segmentet mellan e-handlare och konsumenter”, säger Johan Svensson, vd på Ehandel.
I ett pressmeddelande beskriver bolaget själva satsningen som ett “Netflix för liveshopping”
Rent konkret kan man stycka upp den satsningen i ett antal olika delar, där mediehuset ska erbjuda:
1. En plattform för att varumärken och e-handlare att nå ut med och sända liveshopping.
2. Produktion av sändningar och hjälp till varumärken som vill komma igång med liveshopping.
3. En kanal för konsumenter som vill ha koll på vilka sändningar som finns och vilken tid de sänds.
4. En möjlighet för varumärken och e-handlare att få tillgång till data om målgruppen.
Det kommer inte att finnas några krav på att varumärkena sänder sin liveshopping via Ehandel.Live eller att de använder mediebolaget själva som producenter. Däremot tror Johan Svensson att plattformen och de själva kan erbjuda en rad fördelar.
“Vi tror att det finns en poäng att publicera via oss för att det finns en större spridning. De som tittar kommer att vara intresserade av att veta vilket datum och klockslag som man ska kolla på sändningen också”, säger han och fortsätter.
“Sedan blir tröskeln blir låg också. Vi ska komma ihåg att de flesta inte har testat liveshopping ännu.”
En aktör som har storsatsat på fenomenet liveshopping är det börsnoterade bolaget Bambuser.
LÄS MER: Liveshopping-hajpen är total – men kommer det att funka i Sverige?
Enligt Johan Svensson kommer de själva inte satsa på att vara en teknikaktör. Istället kan varumärken använda sig av till exempel Bambuser eller något annat alternativ som andra plattformar erbjuder.
“Antingen har man redan valt teknik och då blir vi plattformen där man kan marknadsföra och sända sina program. Eller om man är mindre e-handlare eller varumärken som inte har samarbeten eller teknik ännu – då kan vi hjälpa till. Vi har ingen åsikt vilka plattformar man använder utan vi fungerar mer som en marknadsplats.”