Sök ikon

Han totalsågar svenska Amazon: “Det största hafsverk jag någonsin sett”

Amazons lansering i Sverige är inget hot mot lokala e-handlare i sin nuvarande form, enligt Pricerunner-chefen Nicklas Storåkers.

“De möter superstarka svenska e-handlare med en sopig produkt”, säger han.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Nicklas Storåkers är e-handelsveteran, investerare och vd på prisjämförelsesajten Pricerunner. 

Han har följt Amazons svenska lansering noga. Bland annat följde han för två år sedan med Breakits Stefan Lundell på Amazon-jakt i Mälardalen. För en vecka sedan spådde han också att Amazon öppnar i Sverige inom två veckor. 

Nu när Amazon.se har lanserats sågar han det vid fotknölarna. 

“Det är det största hafsverk jag någonsin har sett. De har inget särskilt erbjudande, dåliga översättningar, fel texter till vissa produkter. Det kommer alla att tycka”, säger han.

Är förvånad

Enligt Nicklas Storåkers är det extra förvånande eftersom Amazons företrädare ofta har pratat om just hur viktigt “day 1” är vid en lansering. 

“Att kalla det här ett hot mot svensk e-handel en förolämpning mot alla duktiga svenska e-handlare”, säger han. 

Två marknader där Amazon har tagit stora delar av e-handeln, runt 50 procent, är Tyskland och USA. Men enligt Nicklas Storåkers – vars Pricerunner skulle tappa om alla började handla på Amazon och slutade jämföra priser mellan sajter – talar lite för att samma sak ska ske i Sverige. 

“I USA har de funnits i 26 år och i Tyskland i 22 år, de har haft över två decennier på att etablera sig. De började där i e-handelns vagga”.

“Nu möter de superstarka svenska e-handlare med en sopig produkt”. 

Läs mer om Amazons lansering här samt Breakits Caroline Englunds analys här.

Läs mer