Östersundsbolaget Flow Motion Technology satsar på innovationer kopplade till sport. De har utvecklat en patenterad teknologi som kan användas på ett stort antal produkter inom skridsko- och skidåkning. Bolaget, som säljer produkter genom sitt varumärke Marsblade, står bland annat bakom rullskridskor som ska ge samma känsla som att åka skridskor på is.
Under coronakrisen, när många ishallar varit stängda, har bolaget fått ett rejält uppsving. Hans Victor, som är medgrundare, säger att bolaget haft ett ”lyxproblem under corona” i form av att de inte kunnat möta den enorma efterfrågan på produkterna.
”Framförallt off ice-produkten för hockeyspelare som haft begränsad tillgång till is. Vi sålde slut på allt vi hade och det var väntetid på flera månader i produktionen. Vi fick väldigt mycket intresse från NHL-spelare och flera hundra av dem har använt dem som ett träningsalternativ”.
Bakom Flow Motion Technology står även den tidigare hockeyspelaren Per Mårs, som också är innovatören bakom tekniken.
Backas av världsstjärnan
Nu fyller bolaget på kassan med 30 miljoner kronor för att skala upp lagret och öka produktionen. Bakom investeringen står flera tunga hockeyprofiler, som världsstjärnan Auston Matthews som spelar i Toronto Maple Leafs i NHL (och kom trea i skytteligan under förra säsongen).
Hans Victor berättar att Auston Matthews själv använt deras produkt, och att det var profilens företrädare som tog kontakt med grundarna för att prata om en investering.
”Det är ett oerhört kvalitetskvitto på produkten när världens kanske hetaste hockeyspelare blir delägare. Jag skulle vilja jämföra det med tennis, som att man signerar Roger Federer som delägare”.
I och med det ekonomiska tillskottet räknar bolaget med att kunna skala upp för att möta efterfrågan samtidigt som produktutvecklingen fortsätter.
Henrik Zetterberg och Niklas Kronwall satsar också
Utöver Auston Matthews investerar även de tidigare ägarna Henrik Zetterberg och Nicklas Kronwall, och en mindre del av emissionen utgörs av lån från Almi. Flow Motion Technology räknar med att Auston Matthews engagemang kommer att bidra till ett stort uppsving på den viktiga nordamerikanska marknaden.
”Det ger ett oerhört mervärde. Att få en nordamerikansk stjärna kommer betyda oerhört mycket publicitetsmässigt. Det blir lättare för amerikanska konsumenter att relatera till rullskridskorna om han använder dem”.
Flow Motion Technology uppger att de inte har någon konkurrent på marknaden, och Hans Victor menar att bolaget sätter en helt ny standard med sin teknologi. Han tror att efterfrågan kommer att ligga stadigt även efter corona.
”Det här är något som gett oss en permanent skjuts. Vi har gått från en omsättning på 10-12 miljoner (i Marsblade som säljer produkterna) mot drygt 40 i år. Vi hade säkert kunnat sålt för det dubbla utan problem”.
Resultatet beräknas samtidigt landa på något minus till följd av fortsatta investeringar.
”Jag skulle bli förvånad som vi inte omsatte hundra miljoner kronor nästa år”.
Förra året omsatte Flow Motion Technology 5 miljoner och gjorde ett minusresultat på 6,4 miljoner kronor,.