Sedan coronapandemin bröt ut har andelen människor som e-handlar ökat rejält.
Många, som till exempel Icas digitalchef och SAS vd, har pratat om att digitaliseringen i och med pandemin hoppat flera steg framåt i tiden.
Trenden har också avspeglats i E-barometern, som tas fram av Postnord i samarbete med HUI research och Svensk Digital handel.
Rapporten, som släpps månadsvis, har kunnat visa hur andelen svenskar som e-handlar har skjutit i höjden sedan april.
Men i den senaste rapporten för september ser trenden ut att ha brutits något.
"Närmar oss peak"
Andelen tillfrågade som uppgett att de handlat på nätet sjönk från 77 procent i augusti till 73 procent i september. Det är endast 3 procentenheter fler än samma månad förra året.
I rapporten skriver Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord och Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, att det kan vara ett tecken på att det “skett en viss tillbakaströmning till den fysiska handeln” och fortsätter:
“När vi nu närmar oss peak med Black Friday och julhandel, samtidigt som virusspridningen verkar ta fart igen runtom i landet, så blir det såklart väldigt intressant att följa utvecklingen i handeln”.
Andelen svenskar som oroar sig för en kommande lågkonjunktur har också minskat, visar undersökningen. I början av coronapandemin oroade sig 78 procent för en lågkonjunktur. Under september var siffran 56 procent.
Den kategori som fortfarande går bäst på nätet är skönhet- och hälsa (inklusive apotek). Näst bäst går klädhandeln.
Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Postnord.