Sök ikon

Är e-handelstrenden bruten? Lägsta siffran sedan pandemin slog till

Foto: Claudio Bresciani / TT/ unsplash

Postnord: “Kan ha skett en viss tillbakaströmning till den fysiska handeln”

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Sedan coronapandemin bröt ut har andelen människor som e-handlar ökat rejält. 

Många, som till exempel Icas digitalchef och SAS vd, har pratat om att digitaliseringen i och med pandemin hoppat flera steg framåt i tiden. 

Trenden har också avspeglats i E-barometern, som tas fram av Postnord i samarbete med HUI research och Svensk Digital handel. 

Rapporten, som släpps månadsvis, har kunnat visa hur andelen svenskar som e-handlar har skjutit i höjden sedan april. 

Men i den senaste rapporten för september ser trenden ut att ha brutits något. 

"Närmar oss peak"

Andelen tillfrågade som uppgett att de handlat på nätet sjönk från 77 procent i augusti till 73 procent i september. Det är endast 3 procentenheter fler än samma månad förra året. 

I rapporten skriver Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord och Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord, att det kan vara ett tecken på att det “skett en viss tillbakaströmning till den fysiska handeln” och fortsätter:

“När vi nu närmar oss peak med Black Friday och julhandel, samtidigt som virusspridningen verkar ta fart igen runtom i landet, så blir det såklart väldigt intressant att följa utvecklingen i handeln”.

Andelen svenskar som oroar sig för en kommande lågkonjunktur har också minskat, visar undersökningen. I början av coronapandemin oroade sig 78 procent för en lågkonjunktur. Under september var siffran 56 procent. 

Den kategori som fortfarande går bäst på nätet är skönhet- och hälsa (inklusive apotek). Näst bäst går klädhandeln.

Undersökningen har genomförts av Kantar Sifo på uppdrag av Postnord.

Läs mer