Klarna har länge strävat efter att deras mobilapp ska vara mer än en plats där du samlar och sköter dina betalningar. Den som går in i appen idag möts av både erbjudanden och artiklar som ska ge inspiration och sätta igång köpsuget.
För att utveckla fler funktioner har Klarna idag meddelat att de köper upp den svenska prispressartjänsten Woilà. Det rapporterar Di Digital. I samband med förvärvet väljer man också att lägga ned Woilàs app för att istället kunna utveckla fler egna tjänster inom Klarna.
Förenklat kan man alltså säga att Klarna köper upp bolagets teknik och personalstyrka på nio personer.
Schibsted: "Det har gått väldigt fort"
Woilàs egna tjänst gick ut på att sköta butikernas erbjudanden att sänka priset om kunden kunde hitta en vara billigare någon annanstans, vilket gällde även efter att köpet gjorts. När bolaget tidigare i år tog in pengar var det till en värdering på 152 miljoner kronor.
Bolagets vd Wilhelm Schenning vill inte själv kommentera affären till Di Digital. Däremot berättar Peter Grytterhielm, operativ chef på Schibsted, som investerade 25 miljoner kronor i Woilà i början av året, att deras tid som ägare var slut snabbare än planerat.
”Det har gått väldigt fort, snabbare än vad vi hade tänkt oss. Det är ingen hemlighet att Schibsted inte har exit som strategi, utan vi investerar i regel för att skala bolag långsiktigt”, säger han till sajten.
Han tillägger också att både köpare och säljare säkert är nöjda, även om ingen har velat kommentera köpeskillingen.
Woilà grundades 2017 av Wilhelm Schenning, Carl Enbom, Jonas Friman och Rickard Bergeling. Bland bolagets ägare fanns bland annat Schibsted, tillsammans med Prisjakt-grundaren Jonas Bonde, DIBS-grundaren Niklas Söderholm och Anna Benjamin som är storägare i ITAB.
Woilà har tagit in totalt 37 miljoner kronor sedan starten.
Woilà-appen kommer att stängas ned den 30 oktober.