Poddmarknaden växer så det knakar och var och varannan svensk lyssnar på poddar i dagsläget. Trots att de allra flesta poddar är annonsfinansierade så finns det flera prenumerationstjänster för poddlyssnare. Mot betalning kan lyssnaren då få tillgång till reklamfria poddar och även få en del extramaterial.
En av tjänsterna som finns på marknaden är Podme som nu fyller kassan med 25 miljoner kronor från Schibsted.
Tjänsten har knutit till sig populära poddar som Fördomspodden, En mörk historia och Sigge Eklunds podd Återföreningen. Bolaget producerar även egna poddar.
"Vår förmåga att knyta till oss några av de absolut bästa kreatörerna i branschen samt satsa på rätt typ av nytt innehåll är några av anledningarna till att vi lyckats ta positionen som vi har idag", säger Johan Strömberg, vd och grundare på bolaget.
Lyckats bygga upp ett starkt team
"Vi ser att poddar fortsätter att vara det starkaste och mest intressanta mediet på många sätt", säger Pontus Ogebjer investment manager på Schibstedt Growth.
"PodMe har på kort tid lyckats bygga ett starkt team som är strålande på att kombinera affärsdriv med en mycket bra känsla för premiuminnehåll, vilket gör detta så spännande."
Med nya pengar i kassan ska bolaget nu utveckla sin plattform och fortsätta sin internationella expansion, tidigare i år lanserades bolaget på den norska marknaden.
Med den senaste investeringen har Podme tagit in 50 miljoner kronor under 2020.
Under 2019 omsatte bolaget 9 miljoner kronor och gjorde en förlust på 10 miljoner.