Tidigare i år bekräftade Amazon, efter många års spekulationer, att de tar klivet in i Sverige. E-handelsbjässen gick i ett kort pressmeddelande ut med att de lanserar en sajt på svenska.
Sedan dess har det varit tyst från bolaget. Tidigt stod det dock klart att de planerade att ha sitt huvudlager utanför Eskilstuna och vi på Breakit lyckades luska ut vilka som ser ut att leda satsningen i Sverige.
När lanseringen ska ske har det hittills varit tyst om men nu verkar det vara nära.
”Amazon har sagt till oss att de lanserar inom 1-2 veckor”, säger Pricerunner-vdn och e-handelsprofilen Nicklas Storåkers till DI Digital.
Det skulle isåfall innebära att sajten skulle vara igång i god tid till den stora shoppingdagen Black Friday som går av stapeln 27 november.
Hur mycket Amazons intåg kommer att betyda för den svenska marknade vet såklart ingen ännu. Enligt en undersökning som Pricerunner har gjort tror en majoritet av de svenska e-handlarna att de varken kommer att påverkas positivt eller negativt av Amazons lansering.