Trots att han bara är 18 år har Oliver Edholm hunnit bygga ett imponerande cv, han har bland annat jobbat med företag som Klarna och Babyshop och forskat om AI på National University of Singapore. Men nu är det dags för honom att bygga sitt eget bolag – och han har lyckats locka med sig några riktigt tunga investerare.
Totalt har Oliver Edholm och medgrundaren Anton Osika tagit in 25 färska miljoner i nytt kapital till bolaget Depict.ai.
Påminner om en ung Daniel Ek
Bland investerare som Reddit-grundaren Alexis Ohanians riskkapitalbolag Initialized, EQT Ventures och Northzone, liksom privatpersoner som Voi-grundaren Fredrik Hjelm och Kry-grundaren Johannes Schildt, Tictail-grundarna Carl Rivera och Siavash Ghorbani.
“Som långsiktiga investerare inom e-handeln har vi själva sett hur kraftfull en välbyggd algoritm för rekommendationer kan vara. Den här hungern att bygga påminner mig också om de tidiga dagarna med Daniel Ek. Oliver hoppade av gymnasiet som 16-åring, flyttade till Singapore, började forska på National University of Singapore och är en av de yngsta AI-forskarna i världen”, säger Pär-Jörgen Pärson, general parner på Northzone, i ett uttalande och fortsätter.
“Efter några årtionden av investeringar och efter att ha sett liknande tillvägagångssätt tidigare, så tror jag verkligen att grundarna har en bra position för att bygga en marknadsledare inom området. Olivers bakgrund tillsammans med en djup förståelse för marknaden var det som fick mig att investera tillsammans med andra namnkunniga affärsänglar.”
Har redan landat flera storkunder
Oliver Edholm berättar att han startade verksamheten på allvar i början av året och att han idag har 21 betalande kunder som använder tjänsten. Däribland bolag som Kitchentime, Staples, Svenskt Tenn, Edblad och Mini Rodini.
Att bolaget snabbt har lyckats locka en flera större kunder beror bland annat på hur enkel det är för kunderna att testa produkten, enligt honom själv.
“Det ska inte krävas 500 konsulttimmar att integrera ett rekommendationssystem och testa om det ger någon effekt – det ska vara gratis pengar. Jag brukar säga att det tar fem minuter att integrera vår produkt men egentligen tar det tio sekunder. Det innebär att en kund behöver spendera tio sekunder med oss innan vi kan börja visa att du tjänar mer pengar på vår lösning. Sedan tar det ungefär en vecka för att få statistiskt signifikanta svar på att du tjänar mer pengar”, säger Oliver Edholm.
Kort förklarat så använder sig Depict av AI för att titta på hemsidan mer som en människa skulle göra, genom att analysera produkterna och bilderna för att sen föreslå andra produkter som med en hög relevans bredvid det som köparen tittar på.
Ska gasa med det nya pengarna
Enligt Oliver Edholm är det här mycket effektivare för e-handlare som inte sitter på stora mängder transaktionsdata att mata algoritmerna med. Det funkar för Amazon, men för de flesta e-handlare finns det helt enkelt inte tillräckligt mycket transaktionsdata om varje produkt för att rekommendationerna ska bli relevanta.
“Amazon har den bästa AI:n eftersom att de har enorma mängder data. Det finns några bolag som försöker kopiera Amazons algoritmer utan att förstå riktigt hur det fungerar och sen ger man det till mindre e-handlare och då fungerar det inte lika bra”, säger han.
Idag består Depict.ai av fem personer, men med det nya kapitalet på plats ska man skynda på expansionen.
“Vi har kört det här så långt nu att vi vet att det fungerar. Idag är vi fem personer och har en plan för att skala upp till 15 personer ganska snabbt. Vi har algoritmen på plats, men sen är det mycket runt omkring det som behöver fixas också.”