Sök ikon
Breakit logo

Rafi Mohammed räddades av sina sista kronor – drog igång ett Foodora för cyklar

Rafi Mohammed, grundare och vd Fixi.

Han la sina sista pengar på en tågbiljett till Luleå.
När han kom fram på morgonen efter 15 timmars tågresa tvättade han av sig i ansiktet och gick in och pitchade sin idé för en affärsängel.
“Det var ett fantastiskt ögonblick, jag grät”, säger Rafi Mohammed som ligger bakom cykelreparationstjänsten Fixi.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

I oktober lanserades en ny gigtjänst i Stockholm. Fixi plockar upp din cykel, tar den till en verkstad och kör tillbaka den igen. 

Hittills har lanseringen varit lyckad enligt grundaren Rafi Mohammed, bara under fem dagar förra veckan kom 150 beställningar in. Just nu förhandlar han med flera stora cykelkedjor om att hoppa på plattformen. 

Men det kunde ha slutat annorlunda. 

24-åriga Rafi Mohammed kom till Uppsala från Indien 2018 för att läsa en master i industriell ledning och innovation. Han hade länge haft entreprenörsdrömmar och ett halvår in i studierna i Uppsala ledde en punka på cykeln till en idé. 

“Jag frågade mina vänner och kollegor vad de gör när sådana saker händer i sista minuten, men ingen hade en bra lösning på problemet. Jag förstod att cykelreparationer är en onödigt lång och krånglig process som kan moderniseras”, säger han.

Misslyckades först 

Han bestämde sig för att satsa på sin idé och tog studieuppehåll. Den första affärsidén, som gick ut på att serva cyklar vid folks hem, flög inte. Han hade fått ett lån från Almi på 200.000 och de pengarna räckte inte heller långt. 

“Alla investerare jag träffade sa att modellen inte var skalbar, och att jag skulle satsa mer på en tjänst som Uber eller Foodora”. 

Rafi Mohammed tog till sig av råden och gjorde ett test. Han knöt till sig ett par verkstäder, satte upp affischer om tjänsten i några studentkorridorer och på bara någon dag hade han fått in tio kunder.

“Då kände jag att det här kanske skulle fungera”. 

Men problemet var att pengarna var slut. Rafi Mohammed hade inte ens råd att betala sina telefonräkningar. 

“Under julen 2019 mejlade jag alla inkubatorer i Sverige, jag tror det var 10-15 stycken. Två hörde av sig”, säger han.

Tågrabatten räddade honom

En av dem var Arctic Business Incubator som ville ta ett möte. Rafi Mohammed upptäckte att SJ hade ett rabatterbjudande och satte sig på ett tåg upp till Luleå.

“Resan var fruktansvärd faktiskt, i Indien kan du sova på tågen oavsett vilken klass du reser i men jag fick sitta upp hela resan som tog 15 timmar”, säger han. 

När han kom fram på morgonen tvättade han ansiktet och gick in och tog mötet. Då fick han besked om att han skulle få pitcha i 20 minuter för en affärsängel efter lunch. 

“Av någon anledning kände jag mig väldigt avslappnad väl inne i rummet. Jag pitchade i 20 minuter, men investeraren sa att han behövde mer tid så samtalet tog nog en timme”.

Tillslut meddelade ängelinvesteraren, som för övrigt är den Moderata riksdagsledamoten Mattias Karlsson, att han ville investera. 

“Jag frågade om han menade allvar. Jag grät, det var en så fantastisk stund. Jag var 23 och hade fått in pengar till mitt första bolag”, säger Rafi Mohammed. 

Totalt fick han in 1,3 miljoner kronor. 

Under året har han byggt upp verksamheten i Uppsala och tagit fram en plattform. Inför satsningen i Stockholm har han också fått in ytterligare kapital på 2,3 miljoner kronor från de tre Luleå-aktörerna Arctic Ventures, Sam Invest och Discendo. Målet på sikt är att lansera tjänsten i en rad cykelstäder, som Malmö, Lund, Köpenhamn, Amsterdam och Berlin.

“Målet är att expandera över hela Europa. Och att i framtiden bli en ‘one shop stop’ för allt som har med cyklar att göra. Allt från att köpa och sälja till att reparera”, säger han.

Läs mer