Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Sweef nobbar reor och fria returer – nu siktar de mot 100 miljoner

Ludvig Ungewitter.

Sweef, som säljer möbler på nätet, skippar reor och dyra influencersamarbeten – men når ut ändå. I år siktar de mot 100 miljoner kronor i omsättning och en rejäl vinst.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Möbler och inredning hör till de kategorier som sålt riktigt bra under coronapandemin. Inställda utlandsresor har gett mer pengar i plånböckerna och hemmajobb tycks ha lett till ett ökat intresse för att inreda och köpa nya prylar till hemmet. Samtidigt har nya målgrupper upptäckt e-handel.

Möbelbolaget Sweef har växt stadigt under flera år men ser ett tydligt uppsving under 2020.

“Vi har växt med över 50 procent och kommer att göra en vinst på nästan 10 procent av omsättningen”, säger bolagets grundare och vd, Ludvig Ungewitter till Breakit.

Bolaget startade för drygt tio år sedan av klasskompisarna Jacob Notlöv och Ludvig Ungewitter. Jacob Notlöv är son till Byggmax-grundaren och de båda vännerna jobbade där när de bestämde sig för att starta ett eget företag för ungefär tio år sedan.

“Vi inspirerades av Byggmax och affärsidén från början var att sälja billiga möbler direkt till kund utan mellanhänder", säger Ludvig Ungewitter.

Men efterhand har bolagets utvecklats åt ett annat håll.

“Att sälja billigt kanske funkar bra när man säljer cement och virke men när det gäller möbler kom vi ganska snabbt fram till att vi ville sälja möbler med bra kvalitet som vi själva skulle vilja ha hemma.”

Skippar reor och kampanjer

Produkterna uppdaterades alltså och nu säljer bolaget soffor i 14.000-kronorsklassen på ett ganska principfast sätt.

“Vi har inte reor eller kampanjer, betalar aldrig influencers och har aldrig haft fri frakt och retur”, säger Ludvig Ungewitter till Breakit.

Han förklarar:

“Möbler är en långsiktig investering och inget man köper för en säsong eller för att något är inne just nu. När det gäller influencers så vill vi inte att våra produkter ska marknadsföras av någon som inte på riktigt vill ha möbeln hemma. Vi betalar därför med rabatt på möbler.”

Att skippa fri frakt och fria returer gör bolaget för kunderna ska tänka efter innan de köper och för att undvika onödig frakt.

“Vi skulle hellre lägga ner än att sälja på något annat sätt. Vi hade kanske växt snabbare om gjort annorlunda men jag tror att kunderna uppskattar det här i längden”, säger Ludvig Ungewitter.

Siktar mot Norge

Sweef omsatte 62 miljoner kronor 2019 och siktar i år på en omsättning på 100 miljoner kronor med en vinstmarginal på 10 procent.

Bolagets nästa steg är att öppna upp mot den norska marknaden.

“Vi har haft jättestor efterfrågan därifrån men det är svårt att sälja till Norge eftersom de inte är med i EU. Nu startar vi ett norsk bolag och satsar på marknaden där!”, säger Ludvig Ungewitter.

Fram tills nu har Sweef inte tagit in något externt kapital men bolaget är inte främmande för att göra det framöver.

Läs mer