Sök ikon

Fler vill åt deras marknad – nu landar Instabox flera stora avtal

Många vill slå sig in på “boxmarknaden”.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

johanna@breakit.se

Reporter

Instabox var pionjärer på den svenska “boxmarknaden”. Bolaget har ställt ut boxar över hela Sverige där människor kan hämta ut sina e-handelspaket. 

I våras gick bland annat Creades in som ny storägare i Instabox i en affär som värderade bolaget till över 1 miljard kronor. 

Men fler vill slå sig in på marknaden. Breakit har tidigare berättat att både Postnord och tungt backade budtjänsten Budbee har lanserat egna satsningar på att ställa ut boxar. 

Något som Instabox grundare Alexis Priftis inte är förvånad över.

”Man ska alltid vara ödmjuk inför konkurrens, men idag finns det redan flera aktörer som har skåp eller har testat och än så länge har det inte påverkat oss nämnvärt. Det kan till och med vara bra att fler driver marknaden för paketskåp framåt och det visar på att vår affärsmodell fungerar”, sa han till Breakit i somras. 

Ökar takten

Men konkurrensen verkar också ha fått bolaget på tårna. Nu meddelar bolaget att man tecknat avtal med 15 nya kunder, bland annat Apoteket, Indiska, Adlibris, Bubbleroom och Webbhallen. Bolaget har sedan tidigare avtal med H&M, Apotea, Lyko, Boozt, Babyshop och Sportamore.

Bolaget har även placerat ut 250 nya skåp och kommer ställa ut ytterligare 200 inför Black friday. 

“Vi är väldigt glada över att inleda så många nya samarbeten med välkända handlare på så kort tid. Det är ytterligare ett bevis på att våra tjänster med snabba leveranser till våra smarta skåp är efterfrågat av både handlare och konsumenter”, säger David Lundqvist, kommersiell chef på Instabox, i en kommentar. 

Läs mer