Instabox har redan placerat ut hundratals boxar, skåp i olika storlekar, runt om i Sverige där kunder kan hämta sina e-handelspaket. Bolaget samarbetar med flera av av Sverige största e-handlare, som H&M, Boozt, Apotea och Lyko.
I våras gick bland annat Creades in som ny storägare i Instabox i en affär som värderade bolaget till över 1 miljard kronor. I samband med det meddelade bolaget att de ska skala upp med tusentals nya postboxar.
Men konkurrensen ökar. I juni meddelade Postnord att man börjar med en liknande tjänst.
Nu vill ännu en aktör utmana Instabox. Det är budbolaget Budbee som lanserar Budbee box. Under sommaren har bolaget kört ett pilottest och nu planerar man att i ett första skede ställa ut 200 skåp i ett 40-tal orter runt om i Sverige. Vi årets slut är planen att ha 400-500 boxar. Boxarna placeras ut på ställen där “människor rör sig”, som butiker och gallerior.
“Budbee Box har varit väldigt uppskattat av privatpersoner, våra e-handelskunder och av butikerna eftersom våra paketskåp fungerar som moderna självhanterande postombud.
Vill bli marknadsledande
Butiksägare gillar att kunna identifiera sig som ombud och det ökar butikens service och trafik utan ökad administration”, säger Simon Strindberg, marknadschef på Budbee, i ett uttalande.
Budbees uttalade mål är att bli marknadsledande inom “box-segmentet”.
Instabox grundare Alexis Priftis sa till Breakit i somras att han inte är förvånad över att fler aktörer vill in på marknaden.
”Man ska alltid vara ödmjuk inför konkurrens, men idag finns det redan flera aktörer som har skåp eller har testat och än så länge har det inte påverkat oss nämnvärt. Det kan till och med vara bra att fler driver marknaden för paketskåp framåt och det visar på att vår affärsmodell fungerar”.
Instabox omsatte förra året 68 miljoner kronor och gjorde en förlust på 36 miljoner. Budbee, vars kärnverksamhet alltså är leveranser, nära tripplade sin omsättning förra året till 150 miljoner kronor men gjorde samtidigt en förlust på 66 miljoner.