Köttindustrin står för del av utsläppen idag och ett sätt att minska sin klimatpåverkan är att helt enkelt minska sin köttkonsumtion. Vego-trenden har också varit stark de senaste åren och vi har på Breakit har flera gånger skrivit om olika vegetariska alternativ till kött där det pumpats in stora mängder riskkapital de senaste åren. Amerikanska Impossible Foods och Beyond Meat backas båda tungt av riskkapital.
När svenska kedjan Hemköp nu gör en push för att få sina kunder att välja bort köttet av klimatskäl vill de gå försiktigt fram och inte komma med några pekpinnar. Istället har valt att knuffa kunderna i en klimatsmart riktning genom att ge en högre bonus till de som till exempel väljer vegetarisk mat, skriver Svenska dagbladet.
“Vi kommer premiera det vi kallar ”goda handlingar” och vi kommer använda vår kundgrupp som en plattform för att testa nya hållbarhetsinitiativ”, säger Hemköps vd Simone Marguiles till tidningen.
Riskerar att tappa kunder om de slutar sälja kött
Det ska bland annat handla om dubbla bonuspoäng på produkter som färsk frukt och grönt, liksom något som kallas för veckans vego. Vilka produkter som omfattas ska variera framöver.
Simone Marguiles säger däremot till tidningen att det inte är ett alternativ att helt sluta sälja rött kött.
“Om vi slutar sälja kött så riskerar vi att tappa vi kunden. Jag tror mer på att få med oss kunderna och inspirera dem att göra andra val.”
Bakgrunden till beslutet den forskning som visar att livsmedelsindustrin står för stora mängder av världens utsläpp. Enligt Simone Marguiles har Hemköp inte högre marginal på de produkter som omfattas av den nya kampanjen än vad de har på andra varor.