Sök ikon

Daniel Eks löfte: 10 miljarder kronor till entreprenörer i Europa

Daniel Ek. Foto: Lars Pehrson / SvD / TT /

Daniel Ek satsar 10 miljarder ur egen ficka på europeiska teknikföretag.
Han vill hjälpa till att skapa och stödja den "europeiska drömmen".

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek hade redan innan han klev på den digitala scenen på techeventet Slush meddelat att han hade stora nyheter att dela med sig av under sitt tal.

Nyheten visade sig snart vara en stor personlig satsning på att ge tillbaka till det europeiska startup-ekosystemet. 

“Vi vet alla att en av de största utmaningarna är tillgång till kapital. Det är därför jag delar med mig idag att jag ska använda 1 miljard euro av mina egna tillgångar för att hjälpa ekosystemet att nå den europeiska drömmen under det kommande årtiondet”, säger Daniel Ek i sitt tal och fortsätter:

“Jag kommer att göra det genom att finansiera så kallade moonshots, med fokus på teknologi avancerad nog för att skapa ett signifikant positivt avtryck och jag kommer arbeta med forskare, entreprenörer, investerare och regeringar för att uppnå det här.”

Initiativet handlar enligt Daniel Ek om att ge stöd för den "europeiska drömmen", där tanken är att skapa en bättre framtid för alla, inte bara individen, utan hela samhället. 

På en fråga om vad Daniel Ek menar när han pratar om "moonshots", förklarar Spotify-grundaren mer om sin syn på hur hans investeringar kan komma att bli framöver.

"För mig är det, de utmaningar och problem som vi möter idag i Europa – och som jag tror är globala problem – kräver att vi tänker mer holistiskt. Inte bara på en enskild lösning på problemet utan som en lösning för hela systemet."

"Ta vården som exempel, det finns många strukturella problem inom vården. Och precis som vi gjorde med Spotify måste vi del för del skapa något som är en vinst för alla involverade. Många av problemen vi möter idag ser ut på ett liknande vis och jag vill göra min del för att mer teknik ska skapas och fler grymma företag kan skapas här i Europa."

Han ser också ett problem där europeiska entreprenörer säljer sina företag för tidigt, där ett av problemen är brist på just kapital.

"Spotify skulle inte vara där vi var idag, ledande inom ljud, om vi hade lyssnat på alla som sa att vi skulle sälja. Sälj inte, men mer viktigt, sälj inte tidigt", säger han.

Daniel Ek: Synen på entreprenörer har förändrats

Daniel Ek berättar också om när han var i 20-årsåldern och berättade om sitt nya bolag, och folk frågade vad hans dagsjobb, vanliga jobb, var. Han menar att synen på entreprenörsskap förändrats. 

”Om det är något som förändrats i Europa så är det gräsrotsengagemanget. Det har inte bara blivit acceptabelt att vara entreprenör, det har blivit något att försöka bli. Vi har mer personer än någonsin som försöker bli entreprenörer, det är fantastiskt". 

Daniel Ek säger samtidigt att vi behöver göra mer för att få snöbollen att rulla snabbare, genom att skapa fler superbolag som kan inspirera i Europa.

LÄS OCKSÅ: Techeliten tar över – historien om Daniel Eks nya lyxbygge och ett Djursholm i förändring

Läs mer