Utvecklingen går fort inom SaaS-världen. I dag har de flesta mjukvarubolag gått över till prenumerationslösningar. Allt fler IT-projekt är molnbaserade – i dag utgör de 15 procent, men inom ett par år spås andelen vara 50 procent.
För konsumentbolag som Spotify eller Netflix är prenumerationerna i regel standardiserade och hanterbara, men för växande B2B-företag kan det med tiden bli ganska komplexa lösningar som kräver manuell handpåläggning för att fungera.
Det var denna insikt som ledde till att Niclas Lilja grundade Younium 2017. Han ville bygga en lösning som kunde komplettera de traditionella affärs- och ekonomisystemen med något vassare än ännu ett kalkylblad.
”Jag insåg att molntjänster och tjänstefiering bara kommer att bli större med åren. Det finns fantastiska affärssystem för att sälja produkter, men jag tyckte inte att det fanns någon B2B-tjänst som hanterar MRR på ett bra sätt.”
Trygghet för kassaflödet
Den invigde läsaren vet förstås att MRR står för Monthly Recurring Revenue, och är ett viktigt mått för SaaS-bolagen. De flesta startups har lyckats med kontroll och prognostisering av MRR bra med kombinationen av ekonomisystem, CRM-system och kalkylblad, menar Niclas. Men när affären skalar upp börjar det bli knepigt, ofta på grund av många kontraktsändringar och olika pris och kontraktsvillkor.
”Ofta kommer kunderna till oss efter att de missat en stor faktura – eller när de börjar expandera internationellt. Då ställs det helt andra krav på transparens, flexibilitet och spårbarhet, kombinerat med olika redovisningsregler och momssatser. Dessutom tittar investerare förstås noga på MRR-prognoserna.”
Enligt Breakits SaaS-rapport 2020 har det under de senaste 18 månaderna investerats 2,5 miljarder kronor i svenska SaaS-bolag som fokuserar på B2B-marknaden. En viktig anledning sägs vara just investerarnas ökade kunskap om de här aktörernas kalkyler och nyckeltal.
Marknaden är i sin linda
Det är inte svårt att förstå att ett högt MRR-tal borgar för trygghet i kassaflödet. Istället för att börja ett nytt år från noll, finns en ekonomisk grundstabilitet att bygga vidare från. Younium-plattformen erbjuder automatisk kontroll och trovärdiga prognoser i realtid för utvecklingen framåt.
”Med en växande kundbas behöver du automatisering av avtal, påminnelser, produkter, användare, fakturor och tilläggsförsäljning. I vilka intervaller kunder betalar är ofta också olika, så du måste kunna veta när det finns pengar i kassan. Ovissheten påverkar hela bolaget till slut.”
För Younium har den egna expansionsresan inletts med fokus på Norden och Benelux-länderna. USA står på önskelistan, och Niclas Lilja är optimistisk inför framtiden. Han antyder dessutom att det kan vara relevant att titta på andra typer av kunder framöver – det måste inte handla om mjukvara.
”Allt fler produktorienterade bolag kommer gå över till att bli tjänsteleverantörer under åren som kommer. Jag är övertygad om att marknaden för subscription management B2B fortfarande är i sin linda.”