Sök ikon

Boxbollen gjorde succé på Tiktok – nu investerar skådespelaren Dragomir Mrsic

Boxbollens grundare och skådespelaren Dragomir Mrsic. Foto: Press

Räknar med att kraftigt ökad försäljning efter den oväntade succén.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den svenska startupen Boxbollen blev något av en snackis inför julen 2018. När bröderna Jacob och Victor Eriksson släppte sin träningsleksak, som går ut på att boxa en boll som sitter fast med ett snöre i pannan framför dig, hade de beställt 1.000 bollar som de inte räknade med att sälja slut på. Men när profiler som Bingo Rimér och Katrin Zytomierska uppmärksammat den nya produkten började bollarna sälja i raketfart – efter två veckor hade de sålt 3 gånger så många bollar som de hade beställt från början.

Sedan rullade bollen vidare, efter det första året på marknaden landade intäkterna på 2,7 miljoner med ett resultat på 0,5 miljoner. Den siffran väntas öka rejält under 2020 till cirka 22 miljoner kronor – mycket tack vare en oväntad succé på Tiktok. 

“Vi har egentligen försökt använda oss av Tiktok i två omgångar. Vi testade en gång förra sommaren och då fungerade det inte alls bra. Vi fattade ingenting och fick typ 5.000 visningar per klipp”, säger Jacob Eriksson och skrattar.

Exploderade när de var med själva

“Men i slutet på juli i år gjorde vi ett nytt försök och tänkte om hela strategin. Vi insåg att allt bygger på ljud i Tiktok och började arbeta kring det. Snart var det någon video som slog igenom ordentligt och fick 1 miljon visningar, sedan en till med 2, 3, 4, och nu senast fick vi 5,3 miljoner visningar. Det är sjuka siffror och vi blev själva väldigt förvånade.”

I klippen är det Jacob och Victor själva som framträder med sin produkt. En tydligt skillnad mot exempelvis Instagram där bolaget främst använder sig av etablerade influencers för att marknadsföra produkten. Den virala effekten av Tiktok har också öppnat upp den internationella försäljning.

“Vi har marknadsfört oss mot andra länder tidigare, vilket har svarat bra. Men då har försäljningen kommit i samband med aktiva kampanjer mot olika länder. Nu med Tiktok har det exploderat, de senaste veckorna har försäljningen i USA varit lika stor som i Sverige. Det är jäkligt kul.”

Boxbollen har hittills växt utan något riskkapital och det är grundarna själva som jobbar med bolaget vid sidan av sina andra jobb. Majoriteten av intäkterna har återinvesterats i bolaget, nyligen släppte man bland annat en app som är kopplad till bollen.

Nu tar bröderna in kapital från skådespelaren Dragomir Mrsic, mest känd från Snabba Cash-filmerna. Hur mycket skådespelaren investerar har man däremot valt att inte gå ut med.

“Vi tittade på möjligheten att ta in kapital tidigare i år och vi tackade nej till ett VC-bolag då. Det var inte rätt tid tyckte vi. Men med Dragomir Mrsic hade vi redan gjort samarbeten ganska länge, han var intresserad och det kändes naturligt”, säger Jacob Eriksson som tillägger att de eventuellt kommer att se över möjligheterna att ta in kapital under hösten igen.

Idag är Apotea bolagets största återförsäljare, men även den egna e-handeln står för en del försäljning. Framgångarna på Tiktok har också medfört att man har kunnat driva trafik till den egna butiken i allt större utsträckning. Idag kommer 46 procent av den egna försäljningen från Tiktok, något som inte existerade alls innan den senaste tidens framgång på plattformen.

Läs mer