Den svenska SaaS-succén Mentimeter har vuxit i raketfart sedan de grundades för sex år sedan. Coronapandemin har gett appen som ska göra möten mer interaktiva extra fart och nu spränger man en drömgräns.
Nyligen nådde Mentimeter nämligen 100 miljoner användare, vilket i det här fallet syftar på alla som använt sig av tjänsten som antingen köpare eller som del av en publik där Mentimeter har använts. Det kan exempelvis handla om quiz, frågor till publiken feller feedback i realtid. En viktigt milstolpe, berättar Johnny Warström.
“Vi gick in i året med 70 miljoner användare. Det är en väldigt viktig siffra för oss eftersom att marknaden skapas när människor använder tjänsten. Nu vet 100 miljoner människor om att vi finns och några veckor eller kanske månader senare så har man själv ett möte, event eller annat arrangemang där Mentimeter kan användas”, säger Johnny Warström och fortsätter.
“Det är över vår förväntan. Vi hade inte alls trott att vi skulle växa på de här nivåerna. Det beror nog mycket på att vi har ett nytt sätt att arbeta på, där man inte har kontakt med varandra och där det är svårt att engagera folk. Så vi växer mycket snabbare än vad vi har tänkt oss.”
Och även de som använder Mentimeter för att leda event ökar. Målet i år var att nå 6 miljoner registrerade ledare, ett mål som bolaget passerade för bara några dagar sedan.
“Det är en enorm ökning. Vi växer över 300 procent mot förra året i antalet ledare”, säger Johnny Warström.
Mentimeter växer också på andra sätt. När året började hade man 70 anställda och när klockorna klämtar för de nya året räknar de med att ha 120 anställda i bolaget. En kraftig tillväxt även på den sidan alltså.
“En av de sakerna som vi har gjort sen 2015 är att vi har vuxit med lönsamhet. All den här tillväxten kommer för att vi tjänar tillräckligt mycket pengar för att anställa fler kollegor och mycket av det beror på att produkten är så enkel att man nästan upplever den som för enkel för att bygga ett bolag på”, säger Johnny Warström.
“Vår framgång har legat i att vi har investerat väldigt mycket i vår produkt. Det är fortfarande den största delen i företaget och det är fortfarande där vi växer mest. Det är mycket fokus på att bygga den bästa produkten och samtidigt stötta några av världen största bolag, som är våra kunder, med professionell och globalt sälj. Vi kommer till exempel öppna ett säljkontor i Nordamerika i mitten av nästa år för att klara vår starka tillväxt. Vi är 100 miljoner användare idag, men vi skrapar fortfarande bara på ytan av vad vi kan bli.”
Den som kollar på Mentimeters siffror för 2019 ser att omsättningen landade på 44 miljoner kronor, med ett minusresultat på 10 miljoner. Johnny Warström har tidigare förklarat för Breakit att minusresultatet grundar sig i att bolaget under 2019 ändrade redovisningsmodell där betalda årsprenumerationer delas upp 12 månader framåt. Försäljningen under 2019 landade på 104 miljoner kronor, berättade han då.
Nästa vecka är Johnny Warström en av talarna på Breakits event Scaleup Week. Köp dina biljetter här. Då kommer han att prata om vikten av och metoderna för att bibehålla en bra företagskultur i ett snabbväxande bolag.