Sök ikon

Candela tar in 80 miljoner till sina elbåtar – vill bli störst i världen

Gustav Hasselskog, vd Candela Speed Boats. Foto: Press.

Ted-grundaren satsar på svenska elbåtar.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Tesla har rusat på börsen den senaste tiden och den biltillverkare som inte satsar på el finns knapp. Men det är inte bara bilar som ska byta från fossila bränslen till el, även på vattnet behöver vi minska användningen om vi ska klara klimatkrisen. 

På Breakit har vi flera gången skrivit om Zound Industries-grundaren Konrad Bergström som lämnat hörlursbolaget (efter en del bråk) och nu satsar fullt ut på sin nya startup Xshore, som ska bygga elbåtar.

Men Xshore är inte ensamma på marknaden ens i Sverige. Candela Speed Boat, med vd:n och grundaren Gustav Hasselskog i spetsen. Istället för vanliga båtar har de satsat på de något mer uppseendeväckande eldrivna bärplansbåtar.

Nu meddelar bolaget att de tar in närmare 80 miljoner kronor i en nyemission.

“Tack vare den här investeringen kan vi skala upp vår utveckling och snabba på utfasningen av fossila drivkällor på våra sjöar och hav”, säger Gustav Hasselskog i ett pressmeddelande.

Bärplansbåtar har en typ av vingar eller skidor monterade under båten som gör att de kan lyftas över vattenytan. Det innebär att motståndet för att föra båten framåt blir lägre och för just Candela betyder det att deras båtar kan åka lika långt, och snabbt, som fossildrivna båtar.

Techbolag som bygger båtar

Mikael Mahlberg, Candelas pr-ansvarige, säger att Candelas teknik skiljer sig från traditionella bärplansbåtar genom att båten snarare har en vinge som flyger i vattnet än vattenskidor som glider ovanpå vattenytan. Något som också ska göra att det krävs mycket teknik för att hålla båten stabil.

“Vi är ett teknikbolag som bygger båtar”, säger han till Breakit.

En som nu verkar ha sett potential i deras båtar är Chris Anderson, chef för föreläsningssorganisationen Ted. När båttillverkaren nu plockar in nytt kapital så står Ted-chefen för en “väsentlig del” av pengarna. Exakt hur stor del av de 80 miljonerna han pytsar in är däremot inget bolaget vill gå ut med. 

“Vi befinner oss i ett viktigt steg på resan mot en ren och hållbar framtid. Alla typer av transporter måste byta till ren energi. Det ser ut som att bilar har samlat ett ostoppbart momentum. Båtar har sackat efter, men kanske inte så länge till”, säger Chris Anderson om sin investering i ett pressmeddelande.

Mikael Mahlberg berättar att huvuddelen av pengarna ska gå till produktutveckling.

“Pengarna ska gå till utveckling. Målet är att vi ska vara världens största elbåtstillverkare nästa år. Men vi vill också konkurrera med andra fossildrivna båtar då krävs mycket utveckling.”

Hur många båtar har ni tillverkat hittills?

“Vi har levererat 17 stycken nu och vi började leverera de första under förra hösten. Vi har en produktionskapacitet på 40 båtar, vilket är ganska lite såklart. Om vi ska göra någon riktig impact behöver vi kapacitet på några hundra båtar om året. Därför är det också kul att vi nu får den här investeringen.”

Candela grundades 2014 och under 2019 hade bolaget en omsättning på 16,6 miljoner kronor med ett rörelseresultat på minus 18,4 miljoner kronor.

Läs mer