Många känner säkert till sajten Synonymer.se men få känner till bolaget bakom – Sinovum media som alltså drivs av bröderna David och Linus Stockelberg.
Fram till 2009 sysslade bolaget med diverse resesajter och lite näthandel – men det gav inte några större intäkter.
Men så såg de att sajten Synonymer.se var till salu av ett konkursbo, budade och slog till.
Sedan dess har bröderna gjort orden sökbara och fyllt på med innehåll.
David har en bakgrund som konsult inom Google adwords och Linus har bland annat jobbat på Avanzas tidning Börsveckan.
När de köpte sajten, som egentligen bara är en digital synonymordbok, hade den cirka 15.000 besökare om dagen.
Nu ligger besöksantalet på cirka 300.000 om dagen. På en månad har den cirka 4 miljoner besökare och 44 miljoner sidvisningar.
Har bara två anställda
“Jag hoppas att vi har lyckats locka besökare genom bra jobb med innehållet men det har också drivits av trender. Allt fler använder ordböcker på nätet och allt fler googlar. I början ökade vi väldigt snabbt, vi märkte också ett stort uppsving när smartphonen kom, nu ökar det inte i samma snabba takt men vi växer hela tiden”, säger Linus Stockelberg till Breakit.
Bolagets intäkter kommer främst från bannerannonser och eftersom Linus och David är bolagets enda anställda (förutom några konsulter) är lönsamheten hög.
“Vi behöver inte en hel redaktion av redaktörer för att hålla sajten aktuell så vi gör det mesta själva”, säger Linus Stockelberg.
2018 omsatte bolaget 18,5 miljoner kronor och gjorde en vinst på cirka 22 miljoner kronor. 2019 sjönk omsättningen till 15,7 miljoner kronor, även vinsten sjönk men var återigen högre än omsättningen – den landade på 17,5 miljoner kronor.
Gör mer vinst än vad de omsätter
Men hur är det möjligt att göra högre vinst än vad bolaget omsätter?
“Ja, det låter lite konstigt, jag blir nästan lite förvånad själv, men det har att göra med att reavinster från kapitalförsäkringar”, säger Linus Stockelberg till Breakit.
Det som har skett är alltså en uppskrivning av kapitalförsäkringen som bolaget äger på grund av att aktierna i den har stigit i värde. Mer rättvisande för hur verksamheten har gått är att titta på rörelseresultatet som 2019 landade på 11,7 miljoner kronor.
Coronakrisen har slagit hårt mot alla bolag som lever på annonsintäkter och så även mot Sinovum media.
“Annonsintäkterna gick ner med 30 till 40 procent i våras”, berättar Linus Stockelberg som tror på en något lägre omsättning och vinst under 2020.
Men trots det han känner ingen oro för framtiden. Planen är att fortsätta med sajten men att utveckla bolaget med fler produkter så som korsord och ordspel.
“Vi har uppdaterat Synonymer.se i över 10 år nu så det vore kul att testa lite annat”, säger han.