Innan corona drog in över världen fanns det en annan sak som låg högst uppe på agendan.
Drivet till vis del av fenomenet Greta Thunberg pratade alla om klimatförändringarna som hotade världen.
Smältande polarisar och ungdomsprotester fyllde tidningssidorna men när ett annat hot lamslog ekonomin tystnade försvann uppmärksamheten.
Men hotet från klimatförändringarna är i allra högsta grad levande och det finns fortfarande företag som vill göra en skillnad.
Göteborgsföretaget Carboncloud till exempel. De har byggt en SaaS-produkt där livsmedelstillverkare kan få reda på vilket klimatavtryck deras produkter ger. Genom att knappa in alla processer och råvaror de använder kan de få ut ett kvitto på hur stor klimatpåverkan deras produkt har.
Resultatet kan de sedan använda antingen för att visa upp deras produkters klimatpåverkan på förpackningar eller för att använda internt för att förbättra sitt hållbarhetsarbete.
”Världen behöver en hållbar återstart för att få igång ekonomin när corona-pandemin börjar stabilisera sig”, säger David Bryngelsson, vd och grundare på Carboncloud.
”Mat och jordbruk står globalt för nästan 25 procent av klimatproblemet och slutkonsumenterna inser i allt högre grad att de kan påverka genom att köpa livsmedel med klimatmärkning.
Har Oatly på kundlistan
Redan nu har bolaget bland annat den svenska havremjölksjätten Oatly på kundlistan och nu tar man in 10 miljoner kronor för att kunna gasa ordentligt.
Pengarna kommer framförallt från den tyska det finska riskkapitalbolaget Maki.vc och tyska TS Ventures.
”Det är dags att digitalisera vetenskapen kring klimatfrågan och bokföringen av klimatavtryck,” säger Tim Schumacher, på TS Ventures.
”CarbonCloud har precis den lösning vi behöver för att göra det möjligt och attraktivt för industrin att verkligen hålla koll på sina utsläpp och berätta för världen om det.”
2018 omsatte Carbon Cloud 2,2 miljoner och gjorde ett resultat på 47.000 kronor.
Är du intresserad av SaaS? Missa inte vårt event SaaS-summit. Fixa dina biljetter här.