De senaste åren har hamburgare blivit en riktigt big business. Bastard Burgers, Phils Burgers, Flippin' Burgers och Tugg Burgers är några av spelarna som har tagit mark och expanderat snabbt över Sverige.
Till skillnad från en klassisk restaurang har kedjorna satsat på att skala upp sin affär i snabb takt och öppnat på ett stort antal platser runt om i Sverige.
Men sen kom corona-pandemin och många restauranger inklusive hamburgerställen gick på knäna när vi stannade hemma och lagade vår egen mat.
I slutet av mars tvingades Flippin' Burgers ägarbolag ansöka om rekonstruktion.
“Vi tänker inte lägga oss ned och ge upp”, sa Jon Widegren, vd för Jaydub som bland annat drev Flippin Burgers då.
Nu står det klart att Flippin Burgers köps upp av konkurrenten Tugg.
“Vi på Tugg Burgers har alltid varit stora fans av Flippin Burgers och vi är väldigt exalterade över att få vara en del av Flippins framtida resa", säger Viggo Broström, vd på Tugg Burgers i ett pressmeddelande.
Flippin Burgers kommer fortsatta att drivas som ett eget varumärke i Stockholm medan Tugg Burgers-restaurangerna ska fortsätta att expandera i övriga landet.
Köpet finansieras genom att ägarna till Tugg, där vi bland annat hittar stjärnkocken Niklas Ekstedt, skjuter till pengar.
"Normalt sett ska vi växa med hjälp av pengar från verksamheten men i det här läget har vi inte den möjligheten", säger Viggo Broström.
Exakt hur mycket pengar det handlar om har bolagen inte gått ut med.
Hade kontakt redan förra året
På Flippin Burgers instagram-konto skriver Jon Widegren att de hade kontakt med Tugg redan förra hösten utan att gå i mål men att de fann varandra igen under corona-våren.
Flippin Burgers och Tugg kommer att fortsätta att drivas som två separata varumärken.
Tugg slog upp dörrarna till sin första restaurang i Borås för sex år sen och finns för närvarande i sju svenska städer.
Kedjan utgörs av flera separata bolag som tillsammans uppges omsätta runt 100 miljoner kronor "med god lönsamhet", har Viggo Broström tidigare sagt till Breakit.