Sök ikon

Reforma säljer möbler för miljoner – och går med vinst

Linnea Sweijer och Anna-Klara Jönsson, Reforma

Reforma, som säljer möbler på nätet med fokus på hållbarhet, växer så det knakar. I år väntas bolaget, som ratat riskkapital, nå en omsättning på 40 miljoner kronor – och gå med vinst.

Caroline Englund

Caroline Englund

caroline@breakit.se

Reporter

Breakit skriver ofta om e-handelsbolag som växer i en rasande fart – men i de flesta fall har bolagen riskkapital i ryggen och i många fall tar det lång tid innan bolagen går med vinst.

Reforma började som en hobbyverksamhet 2011 där Linnea Sweijer tillverkade sina egna möbler och sålde via nätet. Bolaget utvecklades med åren och affärsmodellen ställdes om till att bestå av tre delar, vintage, eget varumärke samt återförsäljning av andras varumärken. 

För tre år sedan kom Anna-Klara Jönsson in som operativ chef och medgrundare i bolaget och sedan dess har Reforma satsat hårt mot att bli ledande inom miljövänliga möbler. 

De egendesignade möblerna av återvunna material tillverkas mestadels i Indien.

“Våra producenter kan höra av sig och säga att de har hittat 300 gamla dörrar på en soptipp. Perfekt – gör matbord av dem, säger vi då”, förklarar Anna-Klara Jönsson.

Har vuxit hela tiden

Bolaget har växt stadigt varje år och mellan 2018 och 2019 gick omsättningen från 9,5 miljoner kronor till 13,8 miljoner kronor. Bolagets resultat har legat på plussidan de flesta år även om vinsterna har varit blygsamma. Men i år har alltså både omsättningen och resultatet tagit fart – rejält.

Färska siffror från bolagets första halvår som Breakit har tagit del av visar att Reforma den sista juni hade sålt för 18,7 miljoner kronor. 

“Julis rapport är inte helt klar än men kommer landa i linje med junis utfall på drygt 4 miljoner kronor och augusti ser ännu bättre ut så min prognos är att vi landar på minst 40 miljoner kronor i omsättning 2020 då hösten och vintern är vår absoluta högsäsong”, säger Linnea Sweijer till Breakit. 

Vinstmarginalen under jan till juni uppgick till ca 10 procent och prognosen är att den under helåret 2020 kommer landa på ca 10-15 procent. 

Enligt Linnea Sweijer och Anna-Klara Jönsson beror den snabba tillväxttakten på flera saker.

Dels har bolaget de senaste åren satsat stenhårt på hållbarhet (bland annat genom att gå igenom Breakits impact challange – ett initiativ som hjälper entreprenörer att göra mer hållbara val) De jobbar nu med miljöcertifierade fabriker, klimatkompenserar för transporter och fokuserar mer på sina vintagemöbler.

“Vi har också blivit bättre på att faktiskt kommunicera de hållbarhetsåtgärder vi gör. Detta har lett till att vi nått ut till nya målgrupper och ökat vår försäljning.” säger Anna-Klara Jönsson. 

Har lyckats hålla låga priser

Andra faktorer som påverkat är att bolaget, trots att de konkurrerar med jättar som Nordic Nest, Kitchentime och Royal design, lyckats hålla nere priserna på de möbler de säljer från andra varumärken. Med hjälp av ett lån från bland annat Almi har de också lyckats utöka sitt eget sortiment (vintagesortimentet inkluderat) rejält – sammanlagt med 2000 nya artiklar. 

Den tredje faktorn har med coronapandemin att göra. Breakit har vid flera tillfällen berättat att att näthandeln slår nya rekord varje månad och ett av de segment som just nu täljer guld är möbler och heminredning.

“Juli brukar vara vår lugnaste månad men blev istället vår bästa månad någonsin. Hittills i år har vi ökat försäljningen med 300 procent jämfört med förra året”, säger Anna-Klara Jönsson.

Linnea Sweijer och Anna-Klara har fram tills ganska nyligen varit bolagets enda anställda men nu är de redo att ta nästa steg och börja växa ordentligt.

“I höst kommer vi att vara 7 anställda och just nu jobbar vi hårt med vår lansering i Tyskland”, säger Anna-Klara Jönsson.

Bolaget följer, precis som de flesta andra e-handlare,  Amazons Sverige-etablering på nära håll.

“Än så länge är det oklart vilka kategorier de ska lansera i Sverige men givet deras låga marknadsandel i möbelkategorin  skulle jag gissa att möbler inte är deras förstahandsval. Men för vår del så ser vi inte Amazon som ett hot utan som ytterligare ett sätt att nå ut till våra kunder. Sannolikt kommer vi att finnas där i någon form i framtiden”, säger Linnea Sweijer.

Läs mer