Spekulationerna om Amazons intåg i Sverige har pågått i flera år men den 4 augusti bekräftade bolaget att en lansering nu är på gång. Exakt när det blir vet vi ännu inte men nu är det alltså fritt fram för bolag som vill börja sälja via den svenska sajten att registrera sig.
”Vi är glada över att kunna erbjuda den här möjligheten för svenska företag, stora som små, att sälja på Amazon.se och nå en större målgrupp – både lokalt och utomlands – samtidigt som vi ökar utbudet för våra svenska kunder”, säger Alex Ootes, Vice President EU Expansion på Amazon i ett pressmeddelande.
Mer än hälften säljs via försäljningspartners
Uppskattningsvis 60 procent av alla produkter som köps genom Amazon globalt säljs av försäljningspartners och idag finns 1,7 miljoner små och medelstora företag världen över som säljer sina varor genom Amazons butiker, skriver bolaget.
”Amazon är en viktig kanal för oss under vår expansion i Europa och USA och vi ser fram emot att sälja genom den svenska butiken när Amazon äntligen öppnar på vår hemmamarknad. Vår försäljning på Amazon har ökat stadigt med mer än 50 procent varje år och Amazon är vår snabbast växande kanal”, säger Elisabet Sandström, vd på underklädesmärket Miss Mary of Sweden AB i samma pressmeddelande.
Breakit har tidigare intervjuat Carl Helgesson har startat fem varumärken som är specialanpassade för försäljning på Amazon. Läs mer nu om hur han knäckte Amazonkoden här.