En uppsjö av mat-appar tävlar om vår hunger, och bland de största spelarna återfinns Foodora och Uber Eats som slukat stora marknadsandelar. Inte minst Foodora som nyligen fusionerade in både Onlinepizza och Hungrig under sitt flagg.
Foodora utmanas bland annat av mat-appen Hotmat som grundades i Karlskoga för fem år sedan och uppges vara aktiv i över 45 städer med 400 anslutna restauranger. Hotmat har tidigare uttryckt kritik mot Foodora, som de menar missbrukar sin dominerande ställning på marknaden. I början av sommaren anmälde de därför konkurrenten till Konkurrensverket och uppgav att Foodora hotat restauranger med avstängning om de inte slutar att samarbeta med Hotmat.
Nu har Konkurrensverket beslutat att inte utreda saken ytterligare. Myndigheten anser inte att det finns tillräckliga indikationer på att det föreligger ett allvarligt och skadligt konkurrensproblem för att de ska prioritera en fördjupad utredning.
Konkurrensverket skriver samtidigt att beslutet inte innebär att de tagit ställning till huruvida Foodoras agerande strider mot konkurrensreglerna eller inte.
Hotmat kritiska mot processen
Kim Hansen, operativ chef på Hotmat, är kritisk till Konkurrensverket. Han menar att beslutet dragit ut på tiden, och anser samtidigt att Hotmat fick för kort tid på sig att skicka in underlag.
”De gav oss bara två veckor under semestrarna. Vi höll på att samla in det vi hade, inspelningar och vittnesmål på det som hänt”, säger Kim Hansen.
Kim Hansen säger samtidigt att han inte är förvånad och uppger att en rad anmälningar mot Onlinepizza och Foodora, som andra bolag genomfört, inte lett till några aktioner.
Hotmat har kontakt med juridiska ombud för att ta ställning till om de ska gå vidare med ärendet eller inte.
Parallellt med detta så flyter affärerna på som vanligt och Kim Hansen berättar att de fått ett rejält uppsving under corona.
”Det går väldigt bra och vi spenderar mycket pengar på expansion. Vi har öppnat i 11 nya städer sedan i januari, det är 100-120 nya restauranger”, säger Kim Hansen.
Foodora: “ Vi stoppar inga restauranger"
Philip Eide, marknadsdirektör på Foodora, kommenterar beslutat i ett mail till Breakit.
"Vi är alltid öppna för konkurrens, det är något som gör marknaden hälsosam och gynnar dessutom konsumenten. Vilket vi stöttar och tror på. Det är inte första gången denna aktör anmäler oss, men det blir samma resultat varje gång. Vi stoppar inga restauranger att arbeta med andra seriösa aktörer”, säger Philip Eide.
I våras meddelade Foodora att de breddar sitt erbjudande och börjar att leverera andra produkter än enbart mat.